NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2009-03-06, 21:06
Att krypa till korset är jag inte ensam om att ha gjort i detta forum. Vid ett tillfälle och under denna rubrik handlade det om Olof Larsson Ålänning. Berit Sjögren, som jag uppfattar som en mycket seriös forskare, använde själv just orden krypa till korset när hon upptäckte att hon i det fallet hade fel. Det hedrar henne verkligen och har defiitivt inneburit att jag respekterar henne än mer. Ännu har dock ingen t.ex. accepterat att fogden Måns Persson i Svartsjö var son till Per i Porten trots att motsatsen ihärdigt hävdats av dem. Det skulle inte förvåna om detta faktum snart dyker upp i en tryckt källa - utan källhänvisning. Detta berör bara perifert denna diskussion.
 
A. Din fråga igen: Kan du nämna ett enda exempel på att styvbarn kallas son eller dotter när det är släktskapet som ska redovisas?
 
B. Frågan handlar om detta: Mormodern en mycket hedersam Matrona/h. Margareta/en förnemligh kyrkioherdes Dotter/effter hwilken S.H. Margareta hon ock upnämbd war.  
 
C. Mitt svar: Bisatsen i likpredikan kan, enligt min och andras uppfattning, syfta till att förhöja superintendentskans helighet. Det var absolut ingen bluff att göra så även om hon var styvdotter eftersom upplysningen inte med självklarhet att betrakta som en genealogisk upplysning om en naturlig fader. Din fråga är således, enligt min uppfattning fel ställd; det är inte belagt att det är släktskapet som redovisas, vilket ytterligare understryks av att vare sig namnet på kyrkoherden eller dennes bostadsort anges. Jämför denna text i likpredikan efter Jonas Petri Gothus: Hans Ehrewördigheetz Moder war Gudfruchtigh och Dygdesam h. Elisabeth/ Peder Skrifwares dotter wid Motala/ en förnämbligh Man.  
 
Ställer nu dessa frågor till dig Lotta och andra: Var Margareta Eriksdotters far en kyrkoherde?  
1. Är det omöjligt att det är fel?  
2. Är det möjligt att det är fel?  
3. Är det möjligt att det är rätt?  
4. Är det omöjligt att det är rätt?
 
Vänlig hälsning
Göran
 
(Meddelandet ändrat av passord den 06 mars, 2009)