NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009
Skrivet av: Lotta Nordin skrivet 2009-03-06, 19:40
Göran J, i mitt inlägg ovan 13:48 ställer jag en fråga till dig. Kan du svara på den?
 
Jo, jag anser att det är bluff eller lögn, eller vad du vill kalla det, att i likpredikan säga att Margareta var dotter till en kyrkoherde om hon enbart var styvdotter. Och jag tror inte för ett ögonblick att varken biskopen eller superintendent Enander eller deras familjer ljög.
 
Jag är också övertygad om att både barn, barnbarn och ingifta i Margaretas familj visste vem som var hennes far, och att ingen av dom hade någon anledning att dölja det.  
 
Jag är också övertygad om att prästfamiljen i grannsocknen som hade varit grannar med Margaretas familj i minst 30 år visste mer om henne än enbart namnet. Alltså även sonen i prästfamiljen i Västra Eneby, superintendenten och sedermera biskopen Samuel Enander.
 
När det gäller minne så minns jag mycket väl vem det var som ”kröp till korset” när det gällde Anders Anderssons ursprung. Och jag minns också mycket väl vems inlägg det var som fick dig att åter igen beställa hem Västerviks rådhusrätts domböcker, vilket ledde fram till vem Anders egentligen var.
 
När det gäller att dölja eller utelämna fakta i sina inlägg så är det mycket vanligt när det gäller dig, Göran. Det är inte endast en gång som du har ”klippt ut” lämpliga avsnitt och meningar ur sitt sammanhang för att få dom att stämma in i dina teorier.