NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2009-03-06, 13:12
Lotta, ursäkta om du uppfattar det som om jag avvek ifrån det aktuella temat. Ditt påstående om den genealogiska medvetenheten riktade sig, som jag uppfattade det, främst mot Göran Stenberg vars citat från Döden Dikterar lagts in ovan 00:13. Det är bättre att han bemöter dig.
 
Jahadu Lotta - ibland går det bra med felaktigheter men inte vid andra tillfällen? Förklara dig närmare. Det vore ingen bluff att påstå att Margareta Eriksdotter varit dotter till kyrkoherde om denne vore hennes styvfar eller kanske fosterfar påstår jag bestämt!
 
Lotta, om jag ändå kort ska kommentera ditt inlägg 11:28. När det gäller domkapitlets arkiv så har jag dessvärre stött på fall som påvisar genealogisk omedvetenhet; en son just i den släkt som vi talar har i ett fall förväxlats med fadern. Dombokstexterna har inte givit något utslag för Margareta Eriksdotter. Inga protokoll i de texter som jag hittills gått igenom pekar ut syskon eller släktingar till Margareta Eriksdotter.  
 
Vem som kände vem i grannförsamlingarna kring Horn har diskuterats tidigare; till exempel den möjliga informationskedjan mellan hembygdssonen från nordöstra Småland Olof Verelius och Elias Palmsköld. Palmsköld kan ha haft tillgång till basfakta. För att använda Sikeborgs terminologi så skulle jag ifråga om ditt påstående Nicolaus Petri och Helena Jönsdotter, kände med all säkerhet både Margareta och hennes man Olaus mycket väl* hellre skrivit möjligen och inte med all säkerhet ...etc.  
 
* Vilket i och för sig inte innebar att de kände till deras förfäder - de var ju inte släkt med varandra.
 
Vänlig hälsning
Göran