NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2009-02-02, 22:54
Det är glädjande att diskussionen får fortsätta. Vi har visserligen ännu inte hört det sista ordet från Lotta Nordin.  
 
Ett kvarstående problem är dock att diskussionen är fylld av opponenter medan antalet aktiva forskare är blygsamt. Du lägger själv ned en hel del tid på att ifrågasätta eller opponera. Jag menar abslout inte att det är fel. Opposition är nödvändig. Däremot kunde du kanske disponera din tid på ett annat sätt. Låt säga att du opponerar upp till 50 procent och forskar under de övriga 50 procenten av tiden.  
 
Jag lägger ned en del tid, det är sant. Men det står inte stilla. Naturligtvis gläder jag mig åt att ha konstaterat att Måns Persson på Svartsjö var son till Per i Porten eller att ha bidragit till att ha rätta till felaktigheter i diverse tryckta skrifter. Visserligen är det bara spinnoff som inte ger klara besked om sanningen om Margareta. Möjligen indicier i ena eller andra riktningen.
 
Så, mitt konkreta förslag är att du eller t ex Lota Nordin hjälper till med att ta hand om alla Sveriges 1500-talskyrkoherdar vid namn Erik. Der låter som en hederlig arbetsfördelning. Du verkar ju trots allt ganska intresserad av sakfrågan.
 
Så till dina senaste kommentarer. Jag är inte så naiv att jag tror mig finna faddar som med säkerhet kan knytas till en okänd Erik och Margareta Eriksdotter. Det är inte uteslutet men osannolikt. Däremot kommenterar du inte domboksmaterial (gårdsaffärer, brottsmål etc) som jag nämner ovan. Varför inte det? Det är mer sannolikt att samband inom de diskuterade släkterna kan härledas den vägen. Jag har gått igenom en hel del handlingar från berörda domkapitel och församlingar och faktiskt funnit ett och annat. Dock inget som har med någon kyrkoherde Erik att göra. Men det kanske kommer - vem vet.
 
Vad var det mer du sa? Nja det var ju ju egentligen inte mer! Ganska magert med andra ord. Jag vill bara avsluta med att säga att uttrycket dina kungaspekulationer låter simpelt och ovärdigt en person som dig. Kanske t o m lätt ondskefullt. Spekulerar gör man oftast med kontanter och egendom.