NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2009-02-02, 22:02
Med tanke på att det finns rätt få kyrkoböcker bevarade från de första hundra åren efter Margaretas födelse så är bristen på fynd av besläktade faddrar väldigt lättförklarlig. Att förvänta sig att någon nödvändigt väljer sysslingar eller mer avlägsna släktingar som faddrar är i mitt tycke lite naivt, det finns gott om grannar och lokala ståndspersoner som är bättre lämpade om man inte vill ta sina närmsta släktingar.
 
Som du formulerar dig antar jag att du systematiskt inventerat varenda person som varenda av Margareta Eriksdotters ättlingar intill fjärde led (för jag vill minnas att du brukar röra dig med sådana avstånd i dina kungaspekulationer) har gjort affärer med eller kommit i kontakt med. Jag antar också att du utrett dessas anor så du är säker på att de inte härstammar från någon kyrkoherde.
 
För övrigt, med tanke på hur mycket tid du lägger på olika perifiera indiciekedjor, varför inte ta tjuren i hornen och åka till Lunds landsarkiv. Där finns säkert alla Sveriges herdaminnen. Gå igenom dessa och kolla vilka kyrkoherdar (och andra präster) Erik som verkade 1540-1570, och vilka av dem som har känd familj. Kolla om någon har en känd dotter Margareta. Det är långtifrån säkert att du får napp, som jag påpekat ovan, men det borde vara det första steget i en undersökning av Margaretas härkomst, och genomföras långt innan man börjar undersöka möjligheten att en ättlings mosters man kanske var ättling till ett styvbarn till en kunglighets misstänkta avkomma.
 
Diskussionen bör inte läggas ner. Men den bör behandla relevanta frågor, och den som utreder Margaretas släktförhållanden bör koncentrera sig på de viktigaste uppslagen först, även om dessa riskerar att gå emot hans förhoppningar.