NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009
Skrivet av: Lotta Nordin skrivet 2009-02-02, 19:14
Göran,
Var finns uppgiften att von Sack personligen stöttade Anders Andersson i sin yrkesutövning?
Det står inte så i notisen i Västerviks rådhusrätts dombok 1657.  
Läs igen vad jag skrev ovan,  kl. 15:34, angående skrivningen i domböcker att det är landshövdingen som gett ut tillstånd, skrivelser och andra handlingar.  

Om du verkligen är ute efter att hitta ett samband mellan en kyrkoherde Erik och Margareta Eriksdotter, så vore det kanske bättre att försöka hitta något i handlingar som ligger närmare tiden för hennes levnad, t ex protokoll från flera domkapitel, häradsrätter, rådhusrätter och liknande. Istället för att konstruera det du kallar indicier med utgångspunkt från lösryckta notiser och meningar ur kyrkböcker och andra arkivalier. Det var på grund av det som jag, möjligen lite raljant, undrade hur många som dött på Eknaholm. Att en landshövding dött där och att gården en gång tillhört en viss person säger inte ett dugg om landshövdingens eventuella personliga relationer till en borgare i Västervik, och inte heller något om den borgarens eventuella släktskap med någon.

Och visst ska det vara ett öppet diskussionsutbyte. Att påpeka stavfel (som det även finns gott om i dina inlägg) eller på andra sätt kommentera hur andra skrivit ger inte något alls. Det jag, och jag tror många fler, i den här diskussionen är ute efter är fakta som kan påvisa Margaretas härkomst, antingen hennes far var kyrkoherde eller Erik XIV, eller någon annan Erik.