NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2009-02-02, 16:27
Hej Lotta, din ton är en aning kategorisk på gränsen till militant. Du ska ha klart för dig att jag inte är nybörjare. Ibland övertrasserar jag växlar men det ingår i ett öppet diskussionsutbyte. Visst hörde det till den lokala adeln figurerade som dopvittnen. Det känner jag förstås till.  
 
Jag är också alldeles övertygad om att Saebyensis måg, poeten och kyrkoherden Nicolaus Loftander, fick sin tjänst i Misterhult p g a egna meriter. Men vad har det med kyrkoherdetjänsten i Lofta att göra? Hammarsköld bodde i Misterhult. Alla adelsfamiljer i Lofta stöttade kraftfullt änkan i Lofta och hennes måg. De översände minst ett par brev till konsistoriet i Linköping inför det då stundande kyrkoherdevalet. Saebyensis son Johannes Loftander tjänstgjorde f.ö. som t.f. kyrkoherde i Lofta när fadern blev orkeslös. Han fick, som jag nämnt ovan, trots sin ungdom en motsvarande tjänst i Örtomta sn i Östergötland.
 
Jag misstog mig ifråga om Per Hammarsköld. Det stämmer. Men jag tror inte att jag har påstått med säkerhet att Anders Andersson hade landshövdingens stöd när han fick burskap. Jag har bara konstaterat att landshövdingen enligt den tidens lag hade inflytande avseende burskap - inget annat.
 
Eknaholm kom i Gyllenackars ägo via släkten Bååt. Är det inte en aning raljant och vårdslöst att skriva som du gjorde: Hur många har dött på Eknaholm utan att vara släkt med vare sig Erik XIV eller Agda Persdotter? Det är inte så många ägare som avlidit där Lotta! Jag ids inte heller dra sambandet mellan Agda Persdotters bror Måns Persson och släkten Bååt en gång till.
 
Att det nu visat sig att den landshövding som stöttade den unge Anders Andersson i sin yrkesutövning (Västerviks rådhusrätt 1657-03-31 om ”Landshövdingens relaxamente” etc) var just Carl Filip von Sack och att denne råkade ha hertig Magnus dotter Lucretia som styvmor är väl inte alls uppseendeväckande. Vem som helst kunde väl ha det etc ......... om man godtar ditt oassociativa sätt att resonera.
 
Nej Lotta - dina synpunkter har bidragit till att öka sannolikheten att huvudpersonen i denna diskussion, Margareta Eriksdotter, verkligen var dotter till Erik XIV. För det ska du ha ett stort tack.