NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009
Skrivet av: Lotta Nordin skrivet 2009-02-02, 12:41
Göran,
du vill i ditt inlägg ovan 2009-01-30 kl. 00:13 (och i många fler med samma innehåll) bevisa Saebyensis barns släktskap med Erik XIV genom att hävda att dom stöttades av Hammarskiöldarna, Ingrid och Per, vars mormors bror var gift med Erik XIV:s dotter Virginia. Men hur fungerar dina teorier om du redovisar alla fakta?
 
1. Du skriver att ”frun på Wirum”, Ingrid Hammarskiöld, är ”enda dopvittnet när Saebyensis dotter Maria Loftander döpte sin son Olaus i Misterhult 11/2 1656”. Genom att skriva ”enda dopvittne” vill du alltså få läsare av inlägget att tro att det var något unikt att just denna adelsdam var dopvittne och att det var unikt att det var ett ensamt dopvittne. Det är i alla fall så jag tyder ditt inlägg.
Men, hur är det då om du jämför med övriga dopnotiser i Misterhults dopbok för samma tid? Under tiden Nicolaus Loftander var kyrkoherde där finns dopnotiser från 1655-04-01 till 1666-01-26, sammanlagt 378 notiser. Antalet barn är fler eftersom det förekommer tvillingar. I dessa 378 notiser finns endast 21 dopvittnen noterade, och alla är det enda dopvittnet i den notis där dom finns. Det är endast i den sista dopnotisen 1666 som det finns två faddrar noterade. ”Frun på Wirum” finns som enda dopvittne i några notiser till och då är det barn till bönder som döps. Innebär det att dom också är släkt med Erik XIV?
 
2. Du skriver att när Saebyensis dotter Marias make Nils Loftander hade avlidit i Stockholm 1666 skriver hon ett brev till Per Hammarskiöld och ber honom om hjälp med begravningen. Att hon skriver just till honom verkar vara grunden för din teori om gemensamt släktskap med Erik XIV.
Men, att hon skriver till honom och dessutom nämner att han ”har begynt låta sig om det Sal. lijket gunsteligen wårda” så innebär ju det att Hammarskiöld är på samma plats där Nils är, alltså i Stockholm. Det troliga är väl att han tar hand om ”sin” kyrkoherde eftersom dom båda vistas på samma plats, långt hemifrån. Dessutom är det helt klart att Hammarskiöld värnade väldigt mycket om Misterhults kyrka och präster, och detta märks tydligt om man går igenom Misterhults kyrkoräkenskaper. Han skänker mycket till kyrkan oavsett vem som är kyrkoherde där, och han har dessutom i ett gåvobrev/testamente tydligt visat varför (LI:A1 sid 376). Han skriver sig Per Hammarskiöld ”till Thuna, Wijreboo, Tiustgöl och Misterhult” och kallar Misterhults kyrka ”min sockenkyrka”, och han har patronatsrätt. Alltså är det helt självklart att han värnar om kyrka och präster i Misterhult.
 
3. Du skriver att eftersom landshövdingen på den tiden hade inflytande över handläggningen av burskap i städerna, så är det ”ganska klart att den dåvarande landshövdingen i Kalmar län Per P. Hammarskiöld var en av den unge handelsmannen Anders Anderssons beskyddare/gynnare”. Och detta förhållande skulle, enligt dig, utgöra bevis för att Hammarskiöld stöttade Anders Andersson eftersom han var son till Saebyensis.
Men, Per P. Hammarskiöld var inte landshövding i Kalmar län 1654 när Anders Andersson fick sitt burskap i Västervik. Han var inte heller landshövding i Kalmar län när den notis skrevs i Västerviks rådhusrätt 1657-03-31 där det står om ”Landshövdingens relaxamente” som du också hänvisar till på annan plats och där du även i en not påstår att det var Hammarskiöld som var landshövding då.
Per Hammarskiöld blev landshövding i Kalmar län först 1666 (1667 enligt Riddarhusets CD).
 
Alltså, hittills inga bevis på att Hammarskiöldarna stöttade Saebyensis barn, eller att dom gjorde det på grund av, gemensamt eller inte, släktskap med Erik XIV. Inte ens en antydan.