NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2009-01-29, 17:03
Jag kanske uttryckte mig oklart vad jag menade var:
1 Oäkta barn till kungar var på 1500-talet och 1600-talet helt normala, och togs omhand om de var kända. De var inget man mörkade med.
2 Däremot kan barn till avsatta kungar varit pinsamma påminnelser i samband med att en son till en man som varit med om att störta två kungar på sin väg till tronen kröntes. I just detta specialfall, när Sigismund ännu levde, kan det möjligen ha känts obekvämt att bjuda en ättling till en avsatt föregångare, varför herr Andreas närvaro vid dessa tillfällen snarast talar emot en kunglig härkomst, i den mån den säger något alls.
 
Vad det gäller mina synpunkter på att det är svårt att identifiera prästsläkter på 1500-talet: Ja det är svårt att identifiera präster och deras familjer vid denna tid. Om man bläddrar i herdaminnen så hittar man många kyrkoherdar långt in på 1600-talet för vilka det bara är känt att de var gifta, om ens det, och man inte har en aning om varifrån de kom eller om de hade barn. (Och dessutom stora luckor i längderna över 1500-talskyrkoherdar.) Så jag ser absolut inget konstigt med att ingen funnit någon släkting till Margareta, och ser inte att detta talar emot att hon var prästdotter. Och jag har heller inte noterat att du gjort någon genomgripande inventering av 1500-talskyrkoherdar Erik, så frånvaron av fynd kan även bero på bristande undersökningar.
 
(Meddelandet ändrat av ary den 29 januari, 2009)