NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2009-01-29, 13:26
Jag tror inte att marginalanteckningen i Horns kyrkobok var falsk eller förfalskad. Däremot är jag inte övertygad om att den skrivits in på 1600-talet, utan ser det som möjligt att den lagts till senare av någon som läst någonstans att Margareta skulle vara kungadotter, och tyckte att detta kunde vara intressant att notera i Horns kyrkobok.
 
Och jag kan hålla med att jag överdrev en aning när jag kallade Saebysensis för autografsamlare. Men, och detta är det väsentliga, att en präst lyckas närvara vid flera kungliga högtidligheter visar inte på något sätt att han var ättling till en avsatt tidigare kung (sådana pinsamheter undveks gärna; det var inget fel på oäkta kungabarn i sig, men däremot hade man nog undvikit att bjuda in representanter för tidigare pinsamma episoder i historien). Att Saebysensis kunde konversera högdjur efter sin universitetsutbildning är fullt möjligt, likaså kan han ha haft social talang. Han kanske till och med hade bekantskap med någon av de finare gästerna, och blev introducerad av honom, det går inte att utesluta. Men boken, hur unik den än är, talar inte för kungligt släktskap.
 
Slutligen, vad det gäller 1550-talets präster, så är långt ifrån alla kända, och för många gäller att vi inte vet ett dyft om deras familj. Detta betyder inte att vi hade ett stort antal vakanta pastorat i Sverige då, och inte heller att de flesta präster saknade familj. (Efter reformationen blev många prästers hushållerska uppgraderad till prästfru även till namnet och inte bara till funktionen.) Bristen på kunskap om 1550-talets präster beror på brist på källor, vilket gör att vi kanske aldrig hittar den präst som jag tror sannolikt var Margaretas far.