NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2009-01-29, 09:56
Anders, du har rätt ifråga om det äldsta kända omnämnandet av Margateras härkomst. Innan jag besvarar vad jag anser nödvändigt för att göra kungateorin mindre sannolik vill jag bemöta.
 
Saebysensis stambok (den omfattar inte bara autografer utan också ett stort antal sentenser) är unik om du jämför med andra samtida stamböcker i Sverige utan att den för den skuld utgör ett indicium. Det som, enligt min upfattning, ändå gör den till indicium är att Saebyensis bevistat två solenna tillfällen i samband med Gustav II Adolfs första år vid makten -  kröningshögtid och bröllop. Att prata sig till autografer som du uttrycker dig, är att vara tendentiös och en aning vårdslös. Jag tror trots allt att den då unge Saebyensis var mer bildad än så. Han gick inte runt och pressade ett autografblock framför nästan på folk. Jag tror samvaron med flera av de högförnämna personer som tagit sig tid att skriva små tänkespråk i hans bok faktiskt byggde på någon form av ömsesidig respekt.
 
Ifråga om de äldsta källorna så vill jag bara säga att den visserligen förkomna marginalanteckningen är den enda som antyder Margaretas födelseort Borgholm. Hertig Erik bodde bevisligen där 1558 (de finns ett bevarat brev skrivet av honom från Borgolm). Det finns inget som tyder på att någon haft anledning att förfalska marginalanateckningarna i kyrkoboken. Palmskiölds hustru lär ha haft anknytning till Per Clemetsson i Porten och det kan ha varit anledningen till den felaktiga stamtavlan i SoH 2001. Detta kan dock knappast ha med Palmskiölds notering (ålder och författare okänd)  här om Margaretas kungabörd att göra. Jag vidhåller därför att det är mycket sannolikt att det fanns en inte alltför lång informationskedja mellan riksantikvarien Olof Verelius (dennes far -   jfr här - herr Nils i Ingatorp hade säkerligen ett rikligt kollegialt umgänge med Clarevallensis i Horn och hustru Margareta) och riksarkivarien Erik Palmsköld (Elias Palmskölds far) - den som påbörjade insamlingen av historiska dokument. Denna arbetsuppgift övertogs senare av Elias.    
 
Så till biskopinnanas likpredikan. Den följer inte mönstrer för samtida ofrälse likpredikningar,  jfr här.
 
Så slutligen - vad anser jag skulle göra kungateorin osannolik? Svaret är att det antingen behövs säkra belägg för en fader Erik eller att det åtminstone bevisligen finns identifierbara släktingar till Margareta Eriksdotter - syskon, syskonbarn, mostrar, fastrar - från hennes påstådda prästfäderne såväl som hennes möderne. Det borde inte vara alltför svårt.
 
PS
Berit, vi skrev samtidigt. Intressanta källtips. Jag har försökt få kläm på hur man kan komma åt Registraturet efter 1562 utan att bo i Stockholm. Niclas säger att det finns filmat på SVAR men jag har inte lyckats finna något vid sökning där.
 
(Meddelandet ändrat av passord den 29 januari, 2009)