NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2009
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2009-01-09, 11:46
Göran, jag instämmer i det du skriver. Det är ett givande och tagande i att diskutera. Att våga skriva är viktigt, men också att våga bli bemött för det som framförs. Det är viktigt att ibland begrunda vad man skriver innan det skickas - och givetvis ska man kunna få omformulera sina resonemang utan att gamla inlägg används negativt. I en sådan stor diskussion som denna, med utvikningar och sidospår, är det inte alltid lätt att få överblick vad varje forskare i dagsläget står eller anser. Mycket kan bli personliga ögonblickstolkningar som leder till inlägg med en hätskhet eller ironi som kan tolkas som personangrepp. Vi upplever nog båda varandra som auktoritära så där ska ingen av oss skällas ut som sådan. Det viktiga är att inte påstå något tvärsäkert utan 100 % källbelägg, så där håller jag delvis med Lars Hasselblad angående Wikipediauppgiften han framför. Å andra sidan har jag sett flera släktforskare reservationslöst skriva in Margareta Eriksdotter som dotter till Erik XIV både på hemsidor som i tryck - och det är lika illa detta. Att våga stå för vad man tror är inte detsamma som att börja proklamera det.  
 
Vad jag själv anser om Margareta Eriksdotter är att hon kanske kan vara dotter till Erik XIV, men i så fall en eljest i källorna okänd sådan. Det märkliga är att övriga Erik XIV:s illegitima barn finns omnämnda i samtida handlingar, men inte någon Margareta. Dessutom har vi en äldre uppgift ifrån 1652 (likpredikan över Margareta Eriksdotters dotterdotter Margareta Jonsdotter, gift med biskop Samuel Enander) som säger att hon istället var en kyrkoherdes dotter. Den äldsta och enda orginalkälluppgift som omnämner henne som en illegitim dotter till Erik XIV är Elias Palmskiöld, vars samlingar han ska ha börjat föra på 1690-talet (alltså långt efter Olof Verelius död - och ifall denne är hans informant så behäftas nedskrivandet med att det skett mycket långt efter utsagan, vilket gör källan svagare än om den varit samtidsförmedlad). Övriga påståenden bygger mycket troligt på just Palmskiölds, som spreds först via Carl Fredric Broocman 1760 (han har själv angett att han använt sig av just Palmskiölds samling i sin beskrivning av Östergötland!) och sedan av Eric Michael Fant i sin bok 1785. Marginalnoteringen i Horns kyrkbok (numera förlorad via brand) bygger troligen på Fants latinska text. Sedan har påståendet om Margareta Eriksdotter spridits vidare i litteratur, och nu över internet, och av senare uppgifter har det alltså blivit en tradition. Detta är vad jag anser. Jag skulle aldrig skriva in Margareta Eriksdotter som dotter till Erik XIV utan att ange ett STORT FRÅGETECKEN framför filliationen.  
 
Göran, min uppgift om gravstenen i Horn och att Palmskiöld känt till denna bygger på inlägg av dig själv den 20 februari 2006:  
A.  
Handskrift at döma av Elias Palmskiölds (1667-1719) egen hand: s.391: ”Olaus Helsingius, född i Liusdala af förnäm släckt (på hans grafsten uti horns kÿrkia uti östergötland står Clarewallius) war först hoffpredikant hoos hertig Johan, så han fick till hustru en aff K. Erichz oächta döttrar wid nampn Margareta. Han war sedan pastor uti östergötland.”
 
Var exakt har du hittat denna (är det volym 27, s 391, i Palmskiöldska samlingen i UUB?)? Av denna notis kan man alltså dra slutsatsen att Palmskiöld blivit förmedlad att det fanns en gravsten nere i Horns kyrka, en sten som fortfarande finns kvar (men flyttad några gånger och numera tillsammans med flera andra stenar använd som golv vid altaret i nya kyrkan; eventuella lik därunder kan alltså tillhöra vilken som helst av de andra gravarna (t ex von Scheiding)). Margareta Eriksdotter påstås i P.D. Widegrens Försök till en ny beskrifning öfver Östergöthland (1817) citat från den nu försvunna kyrkboken i Horn: År 1618 den 11 Nov. afsomnade Hustru Margaretha Eriksdotter, Pastoris Olai Simonis första uti Horn hustru och den 19:de jordades uti Hycklinge Kyrkio af Herr Jon Petri. Archi: P:posito Lincopensium. In margine notatur hancce feminam fuisse Erici XIV, Regis Sv. filiam, natam sub patris juvenili aetate, incolentis Borkholm.
 
Varför jordades Margareta Eriksdotter i Hycklinge och inte i Horn ? Olof Simonis gifte om sig, men hans gravsten fanns i Horns kyrka och han borde således ha begravts där - varför inte i Hycklinge hos sin första hustru ? Stämmer Widegrens refererade uppgift verkligen eller anses jordades helt enkelt vara en omskrivning för begravningsgudstjänst? Denna kan väl mycket väl ha skett i Hycklinge men att sedan själva gravsättningen skett i Horn?  
 
Margareta Eriksdotter, hennes familj och samtid, är intressant oavsett vem som var hennes far, så långt tror jag vi alla är överens.