NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2009
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2008-12-21, 23:40
Kungatrogna leder med 51-49!
 
Utgångspunkt (som kan ändras) är att Margareta Eriksdotter var kungadotter och dessutom att hennes morbror var fogden Måns Persson i Svartsjö, ingift i ätten Bååt. Underförstått är också att kh Erland P. Bååt kan ha varit hennes fosterfar en kort tid och att senare dennes hustru och dotter tillsammans med Måns Persson hade del i Margaretas fostran. Om hon var en förstfödd frillodotter så måste någon ha tagit hand om henne. Vad vore i så fall mer naturligt än att hennes t.ex. hennes morbror och dennes hustru kom in i bilden.  
 
Möjligen hade familjen tagit avstånd  kh Erland Bååt pga dennes gifte men det är inte säkert. Enligt min uppfattning är det fullt möligt att olika medlemmar av familjen Bååt kan ha velat gynna kungadottern Margareta t.ex. genom försäljning/gåva av frälsegården Lannäs. Vi vet inget om ägandet under den strategiska tiden mellan ca 1610 och 1624. Och jag vidhåller att tolkningen av lagmansprotokollet ovan inte med säkerhet ger vid handen att Clarevallensis inte agerade i egenskap av säljare. Dessutom fnns en en ouppklarad sammanvävd cirkelgång av ägandet av godset Eknaholm mellan Bååt, Kronan, Agda Persdotter och Bååt åter igen som ett svagt indicium.  
 
Ifråga om Killingevid så är jag inte övertygad om att lagfarten 1629 (tror jag det var) avsåg skattegården. Om jag inte minns fel så handlade det om en utäga under frälsehemmanet (det måste kollas) Clarevallensis köpte f.ö. senare också en utäga under Gröninge i Hycklinge socken.
 
Fortfarande saknar jag identifierbara släktingar till den kyrkoherde Erik som enl likpredikan skulle ha varit Margaretas far. [color=119911]Hade hon ingen släkt på den sidan!?[/color] Naturligtvis inte, eftersom hon inte var dotter till någon kyrkoherde.  Föreslår slutligen att bataljen mellan kungatrogna och avfällingar tills vidare betraktas som oavgjord med en liten fördel till förmån för Erik XIV.
 
GOD JUL
[color=119911]önskar Göran.[/color]