NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2009
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2008-12-20, 13:38
Lannäs tillhörde före 1614 inte i flera led ätten von Scheiding. Det är faktiskt oklart när ägandet övergick från familjen Bååt till von Scheiding. Min utgångspunkt för resonemanget är f.n. att Måns Persson i Svartsjö (g.m. Elin Erlandsdotter Bååt) och Agda Persdotter var syskon samt att Margareta Eriksdotter kan ha varit dotter till Agda. Lannäs tillhörde släkten Bååt. Implicit borde det inte vara uteslutet att Margareta och hennes man skulle kunna förvärva en frälsegård. Enligt vissa äldre utsagor så kan hon ju ändå ha varit kungadodtter, eller hur? Notera också sambandet mellan Bååt och Agda Persdotter ifråga om sätesgården Eknaholm även om det har mer med Agda Persdotters ev. samband med familjen Bååt än med Lannäs att göra.  
 
Apropå Killingevid, visst var det vanligt att frälsegårdar var insprängda bland skattegårdar och att de äganderättsmässigt inget hade med varann att göra. Det är en självklarthet som alla icke amatörer känner till! Det som däremot är oklart är hur herr Olof blev ägare till Killingevid skattegård. För min del tror jag att gården efter vanskötsel kan ha övertagits av kronan kring 1605 och därefter donerats till herr Olof. Killingevid låg liksom Lannäs väl till i förhållande till prästgården i Horn vid stranden av Åsunden.