NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2009
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2008-12-18, 13:31
Berit, superintendent Erik Falk d 1569, är definitivt en förnämlig präst. Ett intressant uppslag som absolut är värt att följa upp.
 
I Hycklinge kyrka begrovs endast Margerata Eriksdotter. Det stämmer med vad jag tror mig veta. Man kan undra var Niclas hämtat uppgiften om att Clarevallensis gravhäll också har legat där. Hoppas att han hör av sig. Mina sagesmän från Horn har f.ö. som jag tidigare nämnt, berättat att gravhällarna (också von Scheidings) lyftes upp vid en renovering av golvet kring 1940-50. Under Clarevallensis häll lär bl.a. ha funnits två barnkistor. Tror du inte att såväl kistor som hällar flyttades 1754 till den nya kyrkan i Horn. Riksantikvarieämbetet borde upprätta ordentliga protokoll när man utför den typen av renoveringar. Tror jag ska försöka igen att fa svar från ämbetet om Horn kyrkas golvrenovering.
 
Den Cappelan som omnämns i Johan II:s brev (dat 1588) till prinsessan Anna och som i avskrift publicerades i Upsala Academie och Stads-tidning bör avse Olaus S. Clarevallensis 1793. Hertig Johan föddes 1589 men det finns, som du skriver, knappast något som hindrar att han senare delade hovpredikant med Anna. Dock inte längre än till 1593 då han blev kyrkoherde i Horn.
 
Vänlig hälsning
Göran