NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2008
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2008-12-13, 12:39
Vi vet egentligen inget med säkerhet. Vad vi kan göra är att utifrån kända källor försöka bilda oss en egen uppfattning utifrån vårt eget förnuft. Naturligtvis fanns det många präster kring 1550 som hette Erik och flertalet av dem är f.ö. sannolikt kända. Låt oss slå fast att en präst vid namn Erik kan ha varit far till Margareta. Det är en av möjligheterna även om avsaknaden av barn- och barnbarn med namnet Erik är bestickande.  
 
Prästbarn brukade normalt vara kända kring slutet 1500-talet och början av nästa sekel. Om jag inte minns fel så var samtliga barn, döda och såväl som då levande, noterade på den bevarade gravhällen efter Olaus Clarevallensis i Horn. Samma mönster följde troligen också efterföljande generation. Så jag tror egentligen att du har fel Anders ifråga om okända prästbarn.
 
Att argumentera utifrån avsaknad av källbelägg är svår. Det går inte annat än att hålla med. Vad som då återstår är att söka efter samband eller indicier som talar för det ena eller det andra antagandet.  
 
För egen del vidhåller jag att likpredikningar är och förblir sekundära. Det finns för många anledningar till felaktiga slutsatser i ett fall som detta. Vem vet om den omtalade fadern var styvfar eller naturlig fader, vilken image hade Erik XIV då biskopinnan begrovs (avsatt kung, lite tokig?)? Den rådande puritanismen kan ha påverkat dem som lämnade underlaget för biskopinnans personalier (Samuel Enander var på god väg att bli biskop), etc, etc.
 
Det vore intressant om någon ville eller hade tid att sätta sig in i de argument som talar i motsatt riktning - dvs att Margareta faktiskt var dotter till Agda Persdotter och dåvarande hertig Erik. Att envist hävda att personalier i den aktuelle likpredikan är att göra det lätt för sig. Jag skulle med gott samvete inte kunna skriva in i antavla att en kyrkoherde Erik var far till Margareta Eriksdotter; lika lite som jag reservationslöst skulle kunna skriva in att Margareta var en kungadotter.