NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2008
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2008-12-11, 22:09
Argumentum ad hominem eller enklare uttryckt personangrepp borde uppmärksammas mer i detta forum. Vare sig det avser motdebattörer eller ikoner av typ Palmskiöld. I det förra fallet gäller det väl att inte backa för något annat än sakargument, vilket kan vara nog så svårt!  
 
Nej, forskningsinsatserna har inte resulterat i åtskillig ny kunskap ifråga om Margareta Eriksdotters börd. Vissa nya fakta tycker jag däremot stärker texten i marginalanteckningarna. Dessutom en hel del för många ny men kanske för andra känd kunskap. Vissa felaktigheter i sekundära källor har också kunnat korrigeras.
 
För egen del utgår jag envist ifrån marginalanteckningarna och Fants säkra påstående att Margareta var ett resultat av Agda Persdotters umgänge med hertig Eric. Ifråga om marginalanteckningarna kan man ställa sig samma frågor som som du ställer m.a.a. Palmskiölds påstående. Vem skulle vinna på att skriva in falska uppgifter i Horns kyrkobok? Över vem skulle dessa upplysningar sprida sin glans? Församlingen i Horn-Hycklinge? Varför skulle man skriva in att Margareta sägs ha blivit född i Borgholm, om det saknar grund? Vem skulle vinna på att det var fel?
 
Som du förstår tror jag trots allt att Margareta kan ha varit dotter till Agda Persdotter. VIP-behandlingen eller bristen på densamma skulle kunna hänga ihop med att denna Margareta kanske var kungens förstfödda frillobarn avlad i ungdomligt oförstånd, född innan man visste vad som komma skulle. Kanske ett litet barn som man inledningsvis ville tala lite tyst om!