NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2008
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2008-12-11, 16:57
Utgångspunkt för mitt resonemang är dels marginalanteckningarna i en den kyrkobok från Horn som sägs vara förkommen dels Andreas Prytz likpredikan m.a.a. hustrus begravning.
 
- I marginalanteckningarna sägs att Margareta Eriksdotter lär ha varit född i Borgholm under kungens vistelse där. Enligt min uppfattning är detta fullt möjligt. Hertig Erik vistades på Öland redan 1557 och blev anmodad av Gustav I att vara försiktig i sitt leverne. Han var tidvis bosatt på Borgholms slott vilket ett brev signerat av hertigen i bevisar. Agda Persdotter hade en egen kammare på kalmar slott redan 1559 (då brändes i Angdas kamar 20 famnar ved). Virginia lär ha blivit född 1559-01-01 på Kalmar slott). Sannolikheten för att Hertig Erik kände henne redan under Stockholmstiden före 1557 är stor. Erik XIV:s almanacksanteckningar börjar först efter 1560 och Virginias födelsedag antas därför var tillfört ur minnet. Nyårsdagen förefaller en aning för elegantt för att verkligen överensstämma med verkligheten eller möjligen är det just därför som han kom ihåg dagen. Margareta däremot bör om kronologin ska stämma ha varit född under 1557 eller början 1558. Kronologien i förhållande till Margareta Eriksdotter giftermål contra hennes egna barns födslar har diskuterats ovan.
 
- Ifråga om biskopens likpredikan kan man konstatera att han inte har angett något namn på kyrkoherden. Däremot har han särskilt poängterat att han var förnämlig. Vad är då en förnämlig kyrkoherde? För egen del finner jag det ganska naturligt att han kan ha avsett en kyrkoherde av adlig börd. Likpredikningar är mycket osäkra källor och som tidigare sagts i diskussionen ovan kan biskop Prytz haft anledning att förtiga sanningen om Margaretas härkomst. Det kan ha varit ett dilemma för honom. I och med att Måns Persson i Svartsjö dels har kunnat identifieras som son till Per i Porten dels var svärson till den förnämlige kyrkoherden Erland Pedersson död i Sorunda 1558-09-06 så finns ingen motsättning i Prytz´s påstående om att en kyrkoherde var fader eg. styvfar till Margareta Eriksdotter. Erland Pedersson var gift med sin tillsierska Marita.
 
För övrigt anser jag fortfarande att den stambok som Anderas J. Saebyensis ägt bidrar till att stärka sambandet mellan denna familj och det dåvarande kungahuset. Den utgör dock inget bevis i sig, såsom tidigare sagts.
 
Ifråga om indicier se också bland annat  här och    här. Slutligen talar avsaknaden av en alternativ förnämlig kyrkoherde för sig själv. Det fanns troligen ingen.
 
(Meddelandet ändrat av  Passord den 11 december, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av  Passord den 11 december, 2008)