NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-10
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-05-07, 16:48
Niclas, medan du funderar på Ditt 1700-talsdokument vill jag komplettera mina upplysningar ovan.  
 
Det var ingalunda så att Olof Clarevallensis och Margareta (Eriksdotter) endast ägde hemmanet i Härna, Hycklinge socken. Lika intressant som historien bakom denna gård är hemmanet Killingevid i Västra Eneby sn. I årliga räntan för detta hemman 1602 och 1603 (Smålands handlingar 1602:19 0ch 1603:22) upptas skattegården i byn på Markus; 1601 har denne halv frihet som knekt. 1603 finns en svårläslig marginalanteckning om att hemmanet är upptaget på frihet och nedruttnat och att de som bott där är döda. I en längd för terminspenningar står Karl i Killingevid, upptagen på frihet. Årliga ränta för 1604 (SmH 1604:6 och 1604:18) upptar herr Olof i Killingevid med hel frihet. Herr Olofs namn förekommer i de följande årens längder. Om detta möjligen är ett hemman som p.g.a. vanskötsel övergått till kronan eller ej, vet jag inte. Men det är väl inte osannolikt. Möjligen kan det därefter ha förlänats till kyrkoherdeparet i Horn sn eller Margareta(Eriksdotter) ensam. Anteckning härom borde finnas på RA.
 
Vid tinget i Kinda h:d 1627-10-01 uppbjudes Killevid 2:a gång. Vid samma ting gjorde följande anteckning:  
 
Nämpdes nu laga syn, wid Killingewij emel-
lan wälb. Ooto von Scheidinck, och her Olof
i Horn
huilken hållas skall dhen 9 Octobr.  
 
Det är märkligt att uppbudet sker så längt efter förvärv/förläning. Om det händelsevis var en förläning till hustru Margareta (Eriksdotter) så blev den visserligen först efter hennes död 1618 mannens egendom.