NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-10
Skrivet av: Lars Hasselblad skrivet 2006-04-25, 16:48
Lars-Olof Larsson har i sin rätt nyutkomna bok (2005) Arvet efter Gustav Vasa ett kapitel som heter Kung Erik och kvinnorna. Där kan man se Eriks egenhändiga horoskop över frillodottern Virginia. Det bör rimligen räcka som erkännande!
Detsamma lär också gälla Constantia fast Ralf Palmgren kanske kan berätta var det fastslås eftersom han tillhör dem (ganska så talrika) som har henne bland anorna.
Utöver den mycket omtalade frillan Agda Persdotter nämns av Larsson: Anna Larsdotter, Karin Jakobsdotter Karin Pedersdotter samt Ingrid och Britta. Dessa kallas en fast etablerad frillohop.
Jag nämner detta för att visa hur föga ovanligt det är med frillobarn till just Erik.
Hypotesen om Margareta Eriksdotter som en i raden av dessa frillobarn kan jag inte se är något att hetsa upp sig för.
Hovpredikanten Olof Luth kan ha stött på henne på slottet där frillobarnen tydligen uppfostrades.
Detta skriver jag bara för att poängtera den rent rumsliga och sociala trovärdigheten av hypotesen.
Mer än en hypotes är det fortfarande inte. Däremot synes Rosenbalcks id?rika uppslag f n väga lätt.