NULL Skriv ut sidan - Drottning Silvia

Anbytarforum

Titel: Drottning Silvia
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-10-18, 21:48
Ja jag ska int göra mig klokare än jag är Ralf. Som sagt de mellan två borgliga namn i (nuvarande)Spanien är som jag har lärt mig det en gång, Fernández de Hérnandez de = af av modern dvs. Fernandez (som fadernsnamn) de (av) Hernandez (i detta exempel moderns namn! Castilla y Leónu ppfattar jag då som om arvingen av Katilljen, var en man och arvingen av León var en kvinna? Och den som ärvde (oftast en man i första omgång) var Kung av Kastilljen och León...? Jo jag känner till ätten Alba de Tormes, men jag känner inte djupare till dem sedan tidigare.  
Vad jag förstod på internet, är att en kvinnlig ättling av släkten de Toledo gifte in sig i släkten Alba de Tormes. Om kvinnor generellt innehar denna titel framför män systrar framför bröder etc. vet jag inte, i så fall är vi ju tillbaka i Bernadottesläkten och Victoria som Sveriges Arvinge...inte sant...  Kungen kan ju inte adla personer i Sverige...vad gör han då om Nu Kronprinsessan Victoria gifter sig med en av sina icke adliga eller kungliga pojkvänner??? Han (Carl XVI Gustav) verkar inte ha samma rätt som Margarethe II af Danmark (Glücksburg) att utdela prins och prinsesse titlar? Hur blir det med jämlikheten då? Och hur blir det med den om han skulle ha möjligheten att göra det.... osv!
 
Med bästa hälsningar: Steve