NULL Skriv ut sidan - Antal svenska kungar bland Carl Gustafs anfäder?

Anbytarforum

Titel: Antal svenska kungar bland Carl Gustafs anfäder?
Skrivet av: sven johansson skrivet 2003-10-31, 18:08
Jag har hittat följande 22 svenska monarker bland
Carl XVI Gustafs anfäder.  
 
1) Bernadotteska manslinjen (5 st.)följande:
 
Carl XIV Johan, Oscar I, Oscar II, Gustaf V,
Gustaf VI Adolf
 
2)Via drottningarna Josefina, Sofia och Victoria
(17 st.)följande:
 
Erik Segersäll, Olof Skötkonung, Anund Jakob, Stenkil, Inge den äldre, Erik den helige, Knut Eriksson, Erik Knutsson , Magnus (ladulås) Birgersson, Kristian I (som ju även var kung i  
Sverige),Gustav Vasa, Carl IX, Adolf Fredrik, Gustaf III, Gustaf IV Adolf samt Carl X och  
Carl XI.  
 
Det var just vi två Carl-Fredrik som diskuterade den karolinska härstamningen tidigare i år och även jag lutar åt att Peter III var far till Paul I av Ryssland snarare än Saltykov. Om jag inte tar fel lär Peter åtminstone vid något tillfälle ha erkänt faderskapet till Paul , men när Katarina
födde ytterligare ett barn (som jag har för mig avled tidigt)sägs Peter ha nekat till faderskapet.
(Ditt namn är förresten ett kul sammanträffande när man  diskuterar den karolinska linjen-tänker på Carl Fredrik av Holstein Gottorp.) Vad gäller den gustavianska linjen tror jag också mer på att
Gustaf III var far till Gustaf IV Adolf än på att
Munck skulle varit det. Emellertid undrar jag om inte båda dessa frågetecken skulle kunna rätas ut genom DNA-analyser av de jordiska kvarlevorna av
de fyra monarkerna Peter III, Paul I, Gustaf III
och Gustaf IV Adolf. De båda senare är ju begravda i Riddarholmskyrkan. Var Peter och Paul är begravda vet jag dock inte.Om Johan III tillkommer som Du nämnde möjligheten av  
är vi uppe i 23 svenska kungar som vår kungs anfäder. Om Sverker den yngre och Sverker den äldre kommer med blir det 25.Det vet jag dock inte. Sedan är det också frågan om en rad medeltidskungar där jag inget säkert vet. Jag undrar t.ex hur det är med Karl Knutsson Bonde.  
Även Sibylla och kronprinsessan Margareta (som
aldrig hann bli drottning) hade ju sina anor men
jag vet inte om de bland förfäderna hade några
här inte redan uppräknade svenska kungar.