NULL Skriv ut sidan - Antal svenska kungar bland Carl Gustafs anfäder?

Anbytarforum

Titel: Antal svenska kungar bland Carl Gustafs anfäder?
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2003-10-31, 13:47
Hej Sven!
 
Det är väl snarare så att det är lättare att ange vilka kungar Carl XVI Gustaf inte härstammar från. Kungar förresten – vi borde kanske skriva regenter – eftersom vi också har haft tre regerande drottningar. Men dessa tre kan man ju inte härstamma från; endast Margareta hade ju barn, och lille Olof/Olaf Håkansson dog ju som barn. Så det blir ju till syvende och sist ändå bara kungar som C XVI G kan härstamma från.  
 
Enklast att beräkna är ju regenterna från och med Gustaf I. Då blir ju de regenter kungen bevisligen inte härstammar från: Erik XIV, Sigismund, Gustaf II Adolf, Christina, Carl XII, Ulrika Eleonora d.y., Fredrik I, Carl XIII och Carl XV.
 
Det stämmer ju att vår kung inte härstammar från Carl XV, men det gör ju däremot regenterna av Danmark, Norge, Belgien och Luxemburg.
 
Men hur är det egentligen med Johan III, Carl X Gustaf och Carl XI?
 
Jag har för mig att det kan finnas någon linje från en av Johan III:s illegitima döttrar som via svensk adel, dansk adel och tyska småfurstar kommer in bland prinsessan Sibyllas anor, något jag inte kan verifiera i dagsläget. Jag får återkomma i ärendet (eller om någon annan kan verifiera/falsifiera hypotesen)
 
Vad beträffar Carl X Gustaf och Carl XI har vi ju ett annat problem. Via ”officiella” genealogiska standardverk kan vi ju komma fram till att dessa är anor till C XVI G. Jag har för mig att linjen går via Württemberg, Oldenburg och det ryska furstehuset tillbaka till Fredrik IV av Holstein-Gottorp, gift med Carl XI:s dotter Hedvig Sofia.
Men detta förutsätter ju att tsar Peter III (eller Carl Peter Ulrik som han ursprungligen hette som hertig av Holstein-Gottorp) verkligen var far till tsar Paul I, något som ibland har ifrågasatts. Personligen tror jag dock på härstamningen. Såväl beträffande utseende som personlighetsdrag finns påfallande många likheter mellan Peter och Paul, inte endast positiva sådana. Och den som i stället ofta brukar anges som tänkbar far, den bildsköne greve (furst?) Saltykoff, har utseendemässigt inte den minsta likhet med Paul, som trots porträttmålarnas tappra försök att dölja detta, såg ganska egendomlig och vanställd ut. Detta har varit uppe till diskussion i Anbytarforum tidigare; jag minns f.n. inte exakt diskussionsrubrik.
 
Godtar vi denna linje, skulle C XVI G härstamma från åtminstone Gustaf I, Carl IX, Carl X Gustaf, Carl XI, Adolf Fredrik, Gustaf III (jodå, det får nog anses säkert!), Gustaf IV Adolf, Carl XIV Johan, Oscar I, Oscar II, Gustaf V och Gustaf VI Adolf. Detta gör inalles 12 svenska regenter. Vi får som sagt återkomma beträffande Johan III. Detta får vi även göra beträffande medeltida regenter.