NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2014
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2014-01-14, 20:23
För den som inte brukar använda sig Porträttfynd eller den som lagt in sina kort någon gång där, men inte bryr sig så mycket mer om det, kan ju av naturliga skäl inte förstå den här irritationen, som uppstått hos vissa av oss.
 
Vi är några som brukar hjälpa till med identifieringen av de kort som läggs i Porträttfynd. Ingrid Norberg är framför allt duktig på att identifiera de gamla prästerna och Gun Jönsson har som sin specialitét, Frälsningsarmén (rätta mig om jag har fel).
 
Personerna på korten i ett album presenterar inte sig själv. Det krävs tid och arbete för att komma på vilka som finns på korten. Så att tro att bara jag lägger in korten i Porträttfynd, så sköter allt sig själv, då vet man inte vad det handlar om.
 
Man kan söka dubbletter t ex och hoppas på att hitta ett likadant med ett namn på eller att  det finns någon gemenskap med det albumet det finns i och det album jag äger.
 
För att söka dubbletter, måste man se vad fotografen heter och vad dennes orttillhörighet är. Tyvärr så har orten försvunnit på alla korten från den gamla Porträttfynd. Det kan stå endast fotografens namn  och gatuadress!!! Förstorar man kortet kan det stå på framsidan, var man kan hitta fotografen, men på många kort så finns bara fotografens namn med. pojkeDet kan då vara väldigt tidsödande att först ta reda på var man kan finna fotografen, för att leta dubbletter.
Detta är meddelat till Nya Rötter.
 
När man vet var man ska hitta fotografen, så har man numera klumpat ihop en fotografs olika ateljéadresser. Detta kan göra att man måste söka igenom många bilder åt gången. Fotograf Werner Wångströms olika ateljéadresser ger tillsammans ca 600 kort och det är inte särskilt många i sammanhanget. Det kan finnas 1000 kort och mer hos vissa fotografer. var och en kan ju räkna ut svårigheten med att klicka sig fram med 20 kort åt gången, för att hitta en dubblett.
 
När jag började intressera mig för Porträttfynd så gick jag igenom t ex W. Wångströms kort ett efter ett. För att minnas vilket kort jag skulle söka dubblett på, så ritade jag bilden, bara för att veta vad jag skulle leta. Så var det någon som nämnde att man kunde klicka på VISA, då kom alla fotografens bilder fram i en panorama vy. Man kunde välja vilket motiv man ville söka på t ex tre barn eller två kvinnor och en man. Detta gjorde att man behövde söka efter betydligt mindre kort. Denna finess, som jag missat, gjorde ju letandet mycket lättare. Så glöm detta med att hitta dubbletter, om det finns många bilder att söka ibland.
Detta är också påtalat.
 
Fortsättning följer.
 
(Meddelandet ändrat av ines 2014-01-14 20:35)