NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 december, 2011
Skrivet av: Mats Ahlgren skrivet 2011-12-19, 12:02
Läser idag att förbundet anser att det saknas samsyn mellan släktforskarna och Svenska Kyrkan (artikel i Helsingborgs Dagblad, länk finns på Rötters första sida)eftersom det bara är pengar som styr kyrkan.
 
Är det verkligen så?  Finns det ett genuint intresse av att spara gravvårdar för evigt som det framskymtar i artikeln, då torde det också finnas en vilja bland medborgarna att betala för de ökade kostnaderna som förespråkas. Som en liten passus kan vi ju ta Stockholm, där är det inte ens kyrkan som ansvarar men där finns samma problematik.
 
Är släktforskare i allmänhet intresserade av stenen eller är det uppgifterna om vilka som finns begravda och när de begravdes, vilka som finns begravda tillsammans och vilka som inte gör det, eller liknande uppgifter som är av intresse?
 
För min del är det självklart, stenen i sig kan vara vacker men har ingen relation till mig, utan det är kunskapen om var min släkt fötts, verkat och dött som är av intresse.  Naturligtvis vårdar jag de gravar jag står som gravrättsinnehavare till, men jag ser inte att andra ska behöva gör detsamma för att tillfredställa en rörelses outtalade behov.
 
Att många vill fotografera sina  (eller andras) gravar är bra, men att måla upp en motsättning mellan olika organisationer tycker jag är att gå ett steg för långt. Se istället till att samarbeta, se till att de stenar som tas bort dokumenteras innann det sker, skriv ett samarbetsavtal med gravvårdande organsiationer etc för att nå så mycket av målet som möjligt.