NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 december, 2011
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2011-11-28, 13:36
Jag tycker det här är en väldigt intressant och bra diskussion. Kontentan blir väl; Vad är det vi inventerar? Är det det en gravvård (sten, kors, häll) eller är det de som samsas om ett sista vilorum?
 
Som ett exempel kan jag ta min farfars farföräldrar Johan Gustaf Andersson och hans hustru Anna Gustafva Nilsdotter med hemvist Kroksjöbo i Tingsås fs och vilka fick sin sista viloplats på Tingsås kyrkogård i Småland, Kronoberg.  
 
I den gamla databasen fann jag för flera år sedan Johan (avliden 1925) och Anna (avliden 1914) enligt följande:
 
Län: Kronobergs län
Församling: Tingsås
Sten nr   7
Förnamn: J.G.
Efternamn: Andersson
Gård: Kroksjöbo
Titel: Lantbrukare
År: 1925
Fritext   PS. 469
Fam-grav: 2
Hustru 1 år: 1914
Hustru 1 förnamn: Anna Gustava
Registrerare: Dagny Holmström-Gummesson
 
Ytterligare några år senare köpte jag CD-skivan Begravda i Sverige från förbundet. Gjorde en sökning och fann att Johan och Anna plötsligt delade grav med två helt obesläktade personer. Jag ringde till Tingsryd och pastoratet vilket omfattar Tingsås. Pratade med en väldigt rar person som visste precis vad CD-skivan Begravda i Sverige var då de hade skickat in utdrag till projektet från deras gravregister.  
 
Nåväl, hon gjorde en slagning i deras register och såg samma sak som jag. Det visade sig naturligtvist att min farfars farföräldars gravvård var bortplockad och gravrätten upphört och i samma grav fanns sedan slutet av 70-talet två personer som inte är släkt med Johan och Anna.  
 
Nu väntar jag spänt på att den inventering av Tingsås kyrkogård som en gång gjordes av Dagny Holmström-Gummesson, ska läggas in i den nya databasen så att jag får se den gravvård som nu varit kasserad sedan drygt 30 år tillbaka.
 
Helene
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-11-28 13:38)