NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 december, 2011
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2011-11-27, 19:56
Sitter innanför panoramafönstret och ser stormens vind, regn och lite snö piska emot rutan, samtidigt som jag lite undrade läser denna diskussion och lyssnar till Landet runt på TV:n som handlade om nya material och utformningar av gravstenar i bland annat plast, med dioder och till och med en platt-TV nämndes på skämt, men fick inte nej av den ansvariga personen som blev intervjuad.  
 
Några reflexioner över inventeringen och vad som önskas veta om en grav:
 
1) En ändring av såväl projektets namn som denna diskussions titel borde väl genast ske till Gravvårdsinventeringen?  
 
2) Någon gravSTENs-fundamentalism är således inte önskvärd vad avser material eller kanske heller vad gäller dokumentation? Eftersom en sådan här inventering mycket väl KAN innehålla olika långtgående dokumentation:
 
A) i första hand en avbildning och en beskrivning av gravens utseende och exakt återgiven text som finns där. Helst bör den/de som dokumenterar också nämnas, om den/de är känd(a) förstås, även om det är underordnat jämfört med att en dokumentation görs eller har gjorts tidigare.
 
B) en beskrivning var graven återfinns på kyrkogården.
 
C) vilka som står med i den text som finns på graven, vilket vore en fördel att beskriva i en särskild sökbar kommentarsdel, (som i Porträttfynd).
 
D) hur länge gravrätten gäller och vem som innehar den vid senast kända tidpunkt, är önskvärt att veta om man vill ta kontakt med denna person, förhoppningsvis en släkting av något slag.
 
E) vilka andra som ligger i graven om den använts flera gånger, om sådan dokumentation finns lättillgänglig, är en fördel att ha med, för dem som söker viloplatsen för alla de andra som ligger i samma grav.  
 
F) även de som ligger i minneslund bör finnas med i en sökbar dokumentation.
 
Det bästa vore förstås om dessa uppgifter fanns i samma databas, men det verkar tyvärr omöjligt, enligt tidigare svar.
 
3) Har jag missat några ytterligare saker som man kan vilja veta om en grav?
 
4) Vilka delar är:
 
a) önskvärda  
b) möjliga
c) rimliga
 
att ha med i denna Gravvårdinventering?
 
(På fredag är det begravningsgudstjänst för min mor i Vallentuna kyrka. Sedan urnsätts hon i morfar och mormors gravplats där de ligger i kistor, där finns också 6 urnor redan placerade, men där det finns plats för ca 30 urnor till. Problemet är gravstensplats vid graven framöver.)  (Fredagen efter gäller det min före detta elev. Ibland är döden mer påtaglig än annars i våra liv.)