NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 december, 2011
Skrivet av: Claes-Göran Magnusson skrivet 2011-11-27, 14:21
Jag har lagt in en del bilder och har kompletterat uppgifterna med data främst från Begravda i Sverige men även Sveriges Dödbok. Håller med om att det inte skulle skada om man kan ange källa för uppgifterna. Många personer i gravarna nämns inte på gravstenen och som nämnts ovan finns många familjegravar med knapphändiga uppgifter, ex. Erikssons Familjegrav. Jag ser inte vad det kan vara för problem att man forskat fram uppgifter om de begravda med ex. ett fullständigt dödsdatum istället för enbart ett årtal, men det anges ju redan i hjälp-texterna. Där anges t.o.m. att man kan komplettera med personer som inte nämns på stenen. Angående titel och boställe nämns att det måste komma ifrån stenen så det ska man inte forska fram. Inser att det blir lite oklarheter när man lägger in uppgifter från olika källor, dels från gravstenen och dels från kompletterande register. Om man vill ange ordagrant vad som står på gravstenen använder man fältet Huvudinskription.
 
Angående gravplatserna är det bra om registrerarna är uppmärksamma på att det för en och samma plats kan finnas flera upplåtelser så att de inte blandas ihop. Finns mer än en upplåtelse har det förmodligen funnit en tidigare gravsten som tagits bort och förstörts.
 
Angående Begravda i Sverige. Tänk på att årtal utan datum anges som 1 januari, i alla fall för den begravningsplats jag tittat på.