NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-06-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-06-28
Skrivet av: Ted Eriksson skrivet 2009-06-22, 01:06
Jag blir förvånad när jag läser alla negativa/tveksamma röster om nystartade GenWiki (http://www.genwiki.se/) och att Anbytarforum och Google skulle göra en wiki överflödig.
 
Anbytarforum är en plats för frågor och diskussion och på så sätt en värdefull informationskälla, men till strukturen knappast ett lexikon. Man får själv gallra fram informationen från otaliga sidor av kanske flera år gamla (inaktuella?) foruminlägg. Detsamma gäller om man ska förlita sig på Google-sökningar. I ett uppslagsverk, däremot, är den grundläggande sökningen redan gjord och informationen finns samlad. Utifrån den kan man sedan fördjupa sig på valfritt sätt.
 
Wiki-formen har framför allt en stor fördel: Innehållet kan hållas aktuellt och felaktigheter rättas till genom att alla som känner sig manade kan bidra. Och för släktforskaren torde fördelen med en nischad släktforskningswiki vara given: Det genomgående släktforskarperspektivet på uppslagsord och artiklar, utan uppblandning och risk för krockar med andra, ej släktforskningrelaterade ämnen.
 
Jag har själv saknat allt detta och tycker att Andrés initiativ är utmärkt och välbehövligt för svensk släktforskning på nätet.