NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-06-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-06-28
Skrivet av: André Jonsson skrivet 2009-06-17, 10:26
Jag håller inte med. Anbytarforum må vara stort men formen tycker jag personligen inte om. Om forumet hade varit bättre upplagt så hade det fungerat, men som det är byggt idag känner jag att det mest är rörigt.
 
En wiki är bättre på många sätt. Det är framförallt en uppslagsbok där man direkt får svar på sin sökning. Söker man på Anbytarforum måste man i värsta fall plöja igenom 4-5 sidor innan man hittar vad man letar eftersom det är ett forum, dvs en plats för diskussion. En wiki svarar på direkten och om man sedan vill fördjupa sig så kan man givetvis söka på Google.
 
Jämför med att leta efter Husförhör. En sökning med site:aforum.genealogi.se/discus husförhör ger 4140 träffar med diskussioner om olika sorters Husförhör, frågor m.m. En sökning på wikipedia ger en kort sammanfattning om vad ett husförhör är, varken mer eller mindre.
 
Jag tror att det både finns behov och utrymme för en wiki, och att den kan komplettera Anbytarforum på ett mycket bra sätt.
Sedan är det som ni skriver svårt att få skribenter till en början, men jag tror det ger sig med tiden. Ju fler som hittar matnyttig information på wikin, ju fler kommer att engagera sig i den.
 
Jag lär få göra grovjobbet ensam först, men sedan hoppas jag att det blir ett självspelande piano.