NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-08
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2006-08-11, 13:19
Med risk för att jag får huvudet avhugget...
 
Länken går till en intressant, väl underbyggd artikel som inte har med partipolitik att göra. Som ganska ny här undrar jag vad släktforskning är, många av oss verkar hålla på med mer allmän historisk forskning, bygdeforskning mm. Själv är jag ganska ointresserad av mitt DNAs ursprung eller av att få ihop så många förfäder som möjligt, det är de vanliga människornas historia (inte bara släktens) som lockar och där ingår kultur och dåtida politik och hur det påverkat människornas vardag. Mina anor, de föds, vigs och dör på ett ganska anonymt sätt, men hur levde de och hur tänkte de och varför? Kanske ska man byta namn på släktforskning?
 
Det är oerhört viktigt att lära genom historien och där kan vi göra en insats. Jag undervisar många unga, historielösa studenter (jo - 30, 40 och 50 talen är historia för dem). Med exempel från släktforskning kan man levandegöra skeenden och kunskap genom att det är verkliga personer som står som exempel. Nazismen, kommunismen och andra totalitära ideologier kan användas (utan partipolitik) som utgångspunkt för att förstå forskningsetiska regler och medicinsk-etiska ställningstaganden. Det är uppenbart att det som hände inte är känt av dagens ungdom. Då lyssnar de faktiskt!
 
Studenterna lyssnar också mycket mer när undervisningen ger exempel på hur människors levnadsvillkor var förr och hur sjukdomar och fattigdom påverkade deras liv. Berättelsen om min farmors farfar som dog under vidriga förhållanden i kolera väcker intresse för att lära sig även de mer tekniska delarna av ämnet. I förklaringsmodellen ingår då kulturella, religiösa och politiska skeenden. Det är mycket tacksamt att använda vår stora kulturskatt, arkiven, för att levandegöra min vetenskap.
 
Vi tog just upp 200 kräftor på den gamla släktgården, därigenom upplivar vi en genom släktforskning dokumenterad månghundraårig tradition. Jag kan rekommendera Hans Ackefors bok Kräftdjur i hav och sjöar för den som vill lära sig mer. Kräftor var en viktig kontantinkomst förr, som dessutom inte var väderberoende. Vad hände när kräftpesten slog ut denna inkomst? Var det sista droppen som gjorde att man  emigrerade till staden eller USA kanske?
 
Gärna många intressanta länkar till kultur och historia i framtiden tack!
 
Chris Bingefors
Univ.lektor i epidemiologi (sjukdomars historia, orsaker och prevention) och forskningsetik