NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 juli, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 juli, 2014
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2014-07-31, 00:03
Nu var det ju andra historikers omfattande och allmänt publicerade lärdom jag avsåg, varav jag läst en del, sett en del på tv, inte minst på den utmärkta Kunskapskanalen och Access, hört en del på radio och inte minst många intressanta föredrag, ofta i släkt- och hembygdssammanhang, samt Medeltidsveckan, som också kan rekommenderas på Gotland nästa vecka!  
 
Med erfarna släkt- och hembygdsforskare avsåg jag oss som kollektiv och inte just mig förstås. Jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig tokigt!  
Men man behöver inte ens ha forskat särskilt länge eller mycket innan man stöter på liknande öden som berättades om i programmet och då sätts funderingar lätt igång om hur det var och varför.
 
du t o m kan bedöma hur andra historiker förhåller sig till  
Annika Sandéns forskning (utan att ha läst något av henne dessutom!).
 
Nu var det just det som sas i det korta 20 minuters-programmet jag reagerade på, och inte Annika Sandéns forskning, än mindre på vad hon faktiskt skrivit, vilket jag skrev ovanför!  
 
När skrev inlägget gick jag in på länken till hennes intressanta avhandling och läste (faktiskt!) den inledande delen om den forskningstradition som hon beskrev och där står det jag saknade lite av i det alltför korta programmet. Det visade sig där att hennes handledare var professor Dag Lindström, som jag som lärarstudent var kursare med på grundkursen i Historia i Uppsala 1981-1982! Så nog har jag varit med ett tag, men inte som akademisk historiker, utan lärare som en bland många på högstadiet och inte minst som släkt- och hembygdsforskare sedan 30 okt 1989, snart 25 år bland oss hobbyforskare, som också är med och gräver fram historia och bidrar till att lägga dess pussel, i stort som smått. Inte som jobb, men med intresset och lusten som drivkraft, vilket allt fler glädjande delar med oss!  
 
Annika Sandén borde självklart bjudas in till Släktforskardagarna framöver och ut till föreningar, liksom att hennes skrifter förtjänar att läsas och programmet att ses så länge det ligger ute!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2014-07-31 00:09)