NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2011
Skrivet av: Annki Roos skrivet 2007-06-21, 11:42
Äsch! Nu ska vi inte vara såna. Läste precis igenom artikel och faktiskt så småflinade jag. Han skriver ju med en aning av humor, eller hur? Inte heller är han väl helt fel ute? Vist är det så att alla våra släktingar, oavsett om de är torpare eller inte, är spännande. För att inte tala om när man äntligen hittar en ana efter månaders slit. Ändå så pirrar det till i magen när man hittar något extra, något utöver det vanliga. I alla fall gör det så på mig. Är jag en mindre seriös forskare för det så får det väl vara så då.  
 
Jag hittade en smed och en kolare mitt bland alla mina goa torpare. Kolaren visade sig vara vallon och finns dokumenterad t o m när han skrev på avtalet för att sedan åka till Sverige från Holland. Då blev det riktigt spännande. Smeden, som kommer från Tyskland, visade sig vara en hetlevrad man, så också några av hans söner, vilket resulterat till att de hamnat på tinget i tid och otid. Jättespännande. Inte för att jag menar att mina andra anor är trista för att de levt som torpare och inte ställt till något väsen. De är ju mina anor och utan dem satt jag inte här idag. Men vist är det kul när det hänt saker och ting som gör att det finns mer dokumentation.
 
Det sista han skriver är ju också rätt kul, för det är menat med humor(tolkar jag det som).  
 
(Från artikeln i Aftonbladet)
Släktforskarna är villiga att lägga dagar, månader, år på att en gång för alla slå fast att de inte bara lever ett obemärkt liv i dag, utan att deras ätt gjort det i århundraden.Det är rätt storslaget.
 
Ligger något i det, eller hur? Hur man än vrider och vänder på det så är det enormt kul och spännande med släktforskning.