NULL Skriv ut sidan - Erikstad

Anbytarforum

Titel: Erikstad
Skrivet av: Johan R. Honkainen Gyllenspetz skrivet 2012-03-03, 23:49
Hej dalslandsforskare!
 
Jag har drabbats av ett dalsländskt identifikationsproblem.
 
Min mosters fd makes farfars farfar Sven Andreasson anges i husförhörslängderna vara född 1820 5/6 i Erikstads fs (Dal). Ingen Sven Andreasson/Andersson är noterad som född detta datum i Erikstad. En Sven Andersson, son av Anders (senare kallad Andreas) Svensson, och Stina Andersdotter, står dock i födelseboken, född 1820 27/2, enligt födelseboken född i Korsbol, Erikstad, men hans familj var skriven i Skåkerud, Erikstad. Han skulle ju kanske kunna vara samma person?
 
Jag har följt Sven Andreasson bakåt i husförhörslängderna, och kommer till att han 1837 inflyttar från Erikstads fs (Dal) till Åmot, Bolstads fs (Dal). Vad jag kan se (och jag har dubbelkollat), så saknas han både i Bolstads inflyttningslängd, och Erikstads utflyttningslängd för 1837.
 
Jag har följt den andre Sven Andreasson framåt i husförhörslängderna för Erikstad, och 1837 noteras han som utflyttad (från Skåkerud) till B (=Bolstad).
 
Det gör att det känns som att det är han, och i dessa husförhörslängder noteras han bara som född 1820, utan datum, datumet skrivs ju in senare, så kanske prästen helt enkelt skrev fel?
 
Vad tror ni?
 
Med vänliga hälsningar,
Johan