NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-05-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-05-22
Skrivet av: Mattias Engdahl skrivet 2011-05-25, 07:47
Hej Bolstadkännare!
 
 
Har själv en liten kvist på släktträdet från denna socken och undrar om någon forskat på samma folk som jag, och även om de vet mer än det jag hittat så här långt.
 
Min 'Bolstadana' hette Maria Catharina Jonasdotter, f. 22 Maj 1798 i Töran, dotter till Jonas Lundberg och Maria Andersdotter.
 
Hon nedkom 1818 med en oäkta son, Anders Jonsson (senare Lustig), då hon bodde i Låttsbyn.  Fadern är okänd, men det fanns vid denna tid en soldat Jon Olofsson Walls som bodde på samma ställe och kunde kanske därför misstänkas något?  Annars gifte hon sig ett par år senare med en Jan Andersson...
 
Hur som helst så vet vi mer om hennes föräldrar.  En liten släkttavla skulle se ut så här:
 
1. Maria Catharina Jonasdotter, f. 1789 i Töran, Bolstad
 
Gen. 1
2. Jonas Lundberg, f. 25 Sep 1772 i Töran, g. 12 Oktober 1794 m.
3. Maria Andersdotter, f. 1773
 
Gen. 2
4. Arvid Lundberg, f. 1739, klockare i Bolstad.
5. Elin Jonsdotter, f. 1750
6. Anders Hjort, soldat, f. 1741
7. Börta Svensdotter (Simonsdotter?), f. 1742
 
Gen. 3
8. Jon Simonsson, f. 1693, d. 1770 i Töran,  Denne och hustrun står på samma ort som Arvid, men utan att släktskap anges.  Det är väl kanske ändå troligt att de varit hans föräldrar?
9. Kerstin Ersdotter, f. 1703, d. 1775 i Töran.
 
Källor är uteslutande husförhörslängder, födelse, vigsel, och dödsböcker för Bolstad socken, från genline.
 
Finns det någon som vet något vidare om dessa?  Vet man mer om klockaren Lundberg eller soldaten Hjort och dess hustrur?
 
Vore ju spännande om andra luskar i samma personer!
 
 
Mvh,
 
Mattias Engdahl