NULL Skriv ut sidan - Zacharias Unosson, borgmästare i Falun

Anbytarforum

Titel: Zacharias Unosson, borgmästare i Falun
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2000-07-16, 18:41
Jodå, Anders, Fredrik Hansen d.y. på Bron var son till Fredrik Hansen d.ä. och liksom honom rådman och handelsman i Falun. Med lite tålamod och ordningssinne pusslar du ihop deras öden genom att granska de böcker jag nämnde i ett av mina tidigare inlägg.
 
Jag vill dock understryka att uppgifterna om att F.H. d.ä. var från Skottland inte styrks i dessa, utan att de kommer från annat håll (Forsslund). I motsats till dessa uppgifter vill jag citera K-G Hildebrands doktorsavhandling från 1946:
För Fredrik Hansens födelseort Tyskland talar ett respass utfärdat för honom 1643-05-10 (Falu stads reg. ULA) som avser resa till hans fädernesland Tyskland. Namnformen Hansen (och inte Hansson) beläggs genom hans sigill som används av hans änka, hustru Gunborg i en rättegångsinlaga 1661-06-15, lagd vid protokollet 1661-06-27 i Falu stads arkivs konceptprotokoll (1642-1680). [Hildebrand 1946, s.799]
 
Borgmästaren Zakarias Unossons och hans hustru Kristina Hansens mycket stiliga porträtt finns avbildade i Hildebrands avhandling (dock endast i den upplaga som är uppdelad på två band). Porträtten finns i Svenska porträttarkivet.