NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-05
Skrivet av: Anne-Lee Wilson skrivet 2004-11-20, 13:36
Hej!
 
Innan min MM FF(Svante)gifte sig med min MM FM (Cecilia) var han gift med en annan kvinna(Petronella).
Släkthistorierna går isär.
Vissa släktingar säger att första hustrun blev blind och därför ville Svante skiljas,vissa säger att första hustrun var så lättfotad att Svante inte stod ut utan skiljde sig!
 
Min MM FF:
Svante Elof Svensson
F.13 Apr 1864,Gräsholma Södergård,Traryd, Kronoberg Län
D.11 Nov 1934,Stockholm,Perstorp,Kristianstads Län
 
Första hustrun hette Petronella och jag tror att hon hade varit gift en gång tidigare innan hon och Svante gifte sig,tror även att hon hade barn med första maken.
Hennes fader var en storbonde som ägde nästan hela socknen/byn(?).(Socken/byn började på Hög- tror jag, eller så hette kanske fadern Pehr Högberg??).
 
Jag skulle vilja veta vilka barn Svante och Petronella fick tillsammans(namn,födelsedatum/ort).
När de gifte sig/skiljde sig.
Petronellas födelsedatum/ort och hennes efternamn(jag TROR det var Pehrsdotter men är inte säker).
 
Svante gifte senare om sig men jag vet inte när eller om det var i Skåne eller Småland men jag tror att det var i eller i närheten av Traryd(G).
 
2:a hustrun(Min MM FM):
 
Cecilia Nilsson
F.5 Apr 1872,Södra Åsum,Malmöhus Län
D.1925,Oretorp, Kristianstads Län
 
Jag har bara information om en av Svantes och Cecilias barn (Min mormors far)och jag tror att han var född i Traryd,Kronobergs län:
 
Frans Svensson
F.17 Jan 1899,Traryd(G)???
D.12 Jul 1968
 
Tacksam om någon kan hjälpa mig med min släkthistoria!
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson.