NULL Skriv ut sidan - Kronobergsskivan från KGF (efterlysningar)

Anbytarforum

Titel: Kronobergsskivan från KGF (efterlysningar)
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2009-04-11, 01:16
Hej!

Tusen tack Leif för att du kollade fler år.
Och tack Rune för uppslaget om Nydala hfl.  
Jag ska ta en titt i den så fort jag hinner.

Jag har sett att det inte finns några fb i Nydala för tiden runt 1765 och i Hjälmseryd hittade jag en Cajsa, född 1764, vars far hette Peter Samuelsson.
Men jag är tveksam till hans patronymikon.

Tyvärr vet jag inget mer än att Cajsa dyker upp i Byarums hfl 1774-1777 där hon står som sondottern Cajsa under Petter Bergström och hans hustru Greta, vilka bor i Kränghults soldattorp.  
I senare hfl står det dotter.

Greta var 50 år vid Cajsas födelse. Inte helt omöjligt att hon kunde vara modern, men varför står det då sondotter i hfl och varför är inte Cajsa med i hfl 1764-1770?  
Så jag förmodar att Greta är Cajsas farmor.  
(Man kan väl kanske också anta att Cajsas föräldrar dog när hon var liten?)

(Mar)Greta Persdotter gifte sig första gången 1735 med Lars Persson och flyttade då till Ödestugu. Någon gång mellan 1742 och 1744 flyttade de tillbaka till Byarum där de fick dottern Maria 1744. Tyvärr kan jag inte hitta några tidigare barn. Senare fick de Sven 1748 och Isak 1751.
1747 blev Lars Persson soldat Berggren och han dog 1752.
(Mar)Greta Persdotter gifte om sig med den tjugo år yngre Petter Svensson Bergström 1755. De fick sonen Johannes 1756.

Cajsa gifte sig 1790 och familjen flyttade ganska ofta.  
De bodde åtminstone i Byarum, Svenarum, Kärda, Villstad och Burseryd innan de hamnade i Värnamo ca 1805.  
Jag kommer lite senare att kolla upp dopvittnena på de olika platserna.

Jo detta är en hård nöt att knäcka, men jag har knäckt hårda nötter förr. Med mycket envishet och lite tur går det kanske denna gången också?  

Mvh  
Marianne