NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-21
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-10-12, 13:16
Sari!
 
Kul att du forskar i Hova, det gör jag också! På min fars sida har jag rötter i Lyrestad-Hassle-Enåsa, på min mors Hova-Björkäng. Väntar som du spänt på att Genline skall komma igång med Skaraborg, men fruktar väl lite grann att jag aldrig ska få andas frisk luft annat än genom fönstret då. Nästan alla mina anor finns i Skaraborg, från Kållandsö i söder upp mot Närke i nord. Det blir mycket att ta fatt i!
 
Om Theodore så var det väl inte helt ovanligt att folk gav upp Californien och flyttade tillbaka mot östkusten igen efter en tid. Han kom mest troligt från östkusten in i USA som de flesta om än inte alla. Flyttningsströmmen gick ju huvudsakligen mot väst, men många blev besvikna på lyckolandet Californien med guld och honung också. Antar att du också kollat Ellis Island efter Theodor?
 
Till din fråga om färdiga census så är 1870 bara halvvägs indexerat ännu, resten kommer efter hand, kanske klart till jul? Illinois är färdigt, men så är det ju inte säkert att Bror Erik bodde där från början. Det du kan gissa är att de är ordentligt etablerade i Chicago-området runt 1875 när sonen kommer över.
 
Men nu har jag en ny uppgift till dig som kanske kan leda dig till ett genombrott! I dödsregistret för Illinois, denna pärla av sökbara register på internet finner jag denna uppföring:
 
BORG JOHN E  M/W  UNK  0014886 1944-04-29 COOK     MAYWOOD VIL
 
Detta måste vara din Johan Erik. Beställ dödsattesten strax! Nu när du har datum och attestens nummer (14886) så är det enkelt. Se länkarna i mitt svar ovan till Ann-Sofi.
 
Jag hade faktiskt sett i detta register tidigare, men översett den lilla preciseringen Maywood village. Det är många John Borg i listan. Jag måste varit trött, släktforskning håller jag ofta på med på nätterna. (För övrigt är jag fullt frisk )
 
Med uppgifter från attesten kan du kanske komma vidare, inte minst från gravplatsen. >Fler familjemedlemmar > fler attester > fler uppgifter > dödsnotiser osv. Det finns en hel del hjälpsamma släktforskare i Chicago-området som kanske hjälper dig vidare när du vet mer. Se t.ex siten www.raogk.org
 
Hälsingar Jan