NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-21
Skrivet av: Sari Wilhelmsson skrivet 2003-10-12, 11:10
Hej Jan!
 
Ett jättetack för dina efterforskningar du är suverän, det blev visst mycket (och jag har mer ändå på Borg och Österberg), men det ena följde med det andra. Jag blir alldeles rörig av allt av brev, fotografier och uppgifter jag har. Men en vacker dag kanske det blir lite klarare.
Kan nämna att Teodore Bratt skriver med perfekt svenska i sina brev, han skrev dessa brev till min makes morfar Gustav Nord i Långbanshyttan, Färnebo f. 1896. Dom verkar ha träffats någon gång på sjukhus eller liknande då Teodore i sitt brev säger att Gustav nu måste väl ha kommit hem från lasarettet och hur han minns tiden då de blev uppassade av de söta flickorna. Det verkar även som att han kommit från Amerikanska västkusten och kommit några hundra mil närmare Sverige. Detta var väl inga direkta ledtrådar till vidare vetskap om var han egentligen kom ifrån, men att det kan mycket möjligt vara rätt Teodore som du funnit. Han kanske kom till USA på andra sidan s.a.s.
 
Tittade igenom gamla anteckningar och noteringar som jag gjorde i början av min släktforskarkarriär angående Hova släkten.
Bror Erik Borg har jag faktiskt en födelseuppgift han var f.1840-09-00 i Hova. Wilhelmina hittade jag i mina anteckningar(som ju är i total oordning) är född 1842-02-24 (C:6 1815-1865), Johan Erik Borg var född 1867-05-06 i Hova(AI:8 p.1459 Hova). Väntar på att Genline ska få klart Hova, så att jag kan se lite mer om släktrelationerna. Misstänker dock att Bror Erik kan ha haft en bra resekassa då hans far var Tullinspektör i Hova eller så gjorde Bror lyckan i USA. Att äga ett hus för 3500 dollar verkar väl ganska mycket tror jag. Vad kan det bero på att Bror Erik Borg inte går att finna dom tidiga Cencus, är dessa kanske inte färdiga?
Nu tänker jag nog lägga in lite förfrågningar om likheter på Bildgåtan, för jag har lite bilder från USA bl.a. en stor gruppbild som jag tror är familjen Borg i USA. Tack annu en gång för dina efterforskningar.  
 
Med vänliga hälsningar Sari