NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-21
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-10-11, 15:49
Hej Sari!
 
Det var mycket på en gång  
 
Eftersom jag förstår det som att du egentligen inte vet mer om dessa personer, t.ex. hur gamla de är, så blir ju också svaren motsvarande osäkra.
 
I SSDI, som jag antar att du också redan kollat, finns en tänkbar korrespondent i Thedore Bratt född 26 Oct 1898 och som avlider Jun 1965 i IL. Han framkommer inte i enkla sök i index till 1920 och 1930 års folkräkningar. Ingen annan passande kandidat där heller. Framgår det säkert av korrespondensen att han är en svensk emigrant?
 
John Borg var enkelt att finna i census 1930. På adressen 1111 North Eight Ave i Maywood village, Proviso township, Cook county:
John Borg 62, invandrade 1875, yrke None. Han gifte sig 23 år gammal. Hustrun heter Josephine 65, svensk, hennes invandringsår 1882. Hennes ålder vid äktenskap står inte, så det går inte att sluta sig till om detta är makarnas första och enda äktenskap. Bostaden värderad till 3500 dollar är självägd. (Cook, Proviso, ED 16 s.15B)
 
1920 var bostaden 1032 North Parkside Ave i Chicago, ingång rear. (ED 2100, s.5B)
John Borg 50, Tinner, shop (Tennsmed?). Hustru Josephine 54. Här anges visserligen bådas immigration till 1877, men baserat på namn och ålder bör detta ändå vara rätt familj. I den hyrda bostaden bor också Johns kusin Anna Borg 16 år, född i IL av svenska föräldrar. Dessutom som inneboende en tillika svenskättad ung man, Edward Smith 21 Conductor, Street ???, spårvagnskonduktör gissar jag.
 
När jag försöker fortsätta bakåt blir det värre. Inga träff i index för 1900-1910, heller inte på fader Bror Erik.
 
1880 som jag också försöker är lika omöjligt. Men här finner jag en familj med märklig namn/yrkeslikhet. På adressen 20 Page St i Chicago bor John Borg 34, tennsmed, gift med Josephine 39, och barnen David 10, Jonathan 8, Harriet (?) och Emma båda 7 (tvillingar?). Axelina Anderson 21 är piga. (ED 131, s. 51)
 
1870 fortsätter denna nästanlikhet: I Chicago finner jag kopparsmeden Peter E. Borg 25, hustru Josephine 24.
 
Eftersom jag funnit relativt få Borg är dessa likheter lite överraskande. Varför heter alla hustrur Josephine ?  Är det ett sammanhang här jag inte ser?
 
Hoppas du kan ha någon nytta av dessa uppgifter som spretar i alla riktningar.
 
Mvh,
Jan