NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-21
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-10-10, 22:59
Niclas Rosenbalck,
 
Detta är en fortsättning på en fråga som startar här (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=63600). Jag har letat i index för både 1900 och 1910 efter Gustaf Gummesson med olika soundexvarianter utan framgång. Jag har också gått igenom ca 60 sidor som avser census 1900 i Buffalo, Putnam county, WV. Som jag tidigare sagt är dessa original i eländigt skick, så allt är inte läsbart, men jag tror faktiskt inte att det är rätt distrikt jag letat i. Det är inte ovanligt att man relaterar till närmaste tätort, när man i verkligheten bor ett stycke undan. Ofta relaterar man till den plats där man hämtar post, går till doktor, bank etc.
 
Buffalo är absolut inget skandinaviskt område, det fanns faktiskt nästan inga emigranter från något land på de sidor jag läste igenom.
 
Mitt förslag är att du kontaktar Putnam county för att se om Gustaf avlider där ca 1900-1910. Du har också möjligheten att undersöka egendomsregistren i countyt efter spår av Gustaf. Men kanske farmade han en hyrd gård, det är en möjlighet. En väldigt bra artikel om forskning på egendomsdokument finns här.
 
Jag har också trålat alla register jag har tillgång till utöver census. Fann en liten ting, men det kan mycket väl vara ett blindspår. Var det fler syskon som utvandrade än Peter och Gustaf? Känner du igen namnen Magnus och Frans August Gummesson? Dessa namn uppträder i ett register för Cisago MN. Där finns också en Gustaf och en Peter Gummesson.