NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-21
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-10-10, 00:35
Bo,
 
I census 1900 återfinns familjen på adressen South Main Street, Attleborough, MA. (ED 94, s. 23 B)
Tyvärr står de långt ned på arket som blir gradvis sotigare och kladdigare åt det hållet, så det är svårläst. Efter vad jag kan se står det:
 
Charles Dahlgren f. aug 1945, invandrade 1878(?), yrke oläsligt, Han gifte sig 1879(?) med Emma C. f. okt 1859, fyra barn födda, alla i livet:
Carl J.(?)T.(?) f. sep 1880, yrke oläsligt,
Sidred S. (kanske Sigrid?) f. okt 1882,
Olga A. f. mar 1885,
Emma H. f. juni 1887.
Enligt census går de två yngsta döttrarna i skolan, och alla fyra barnen är födda i MA.
 
Tillbaka till Charles yrke står det i 1880 års census Works in Jewelery Shop. Detta ska nog förstås som tillverkning, inte butik.
 
Sedan tar turen slut med att följa Charles i census, finner inte familjen i index till 1910. Det skulle givetvis gå att läsa sidorna för Attleborough, men det är många, sex hela Enumeration Districts, och uppskattningsvis ett par hundra sidor med 50 namn på varje. Ett lite för stort jobb för mig att ge mig på.
 
Men det är ju också en möjlighet att de avlider både Charles och Emma före 1910.
 
Om du får lust att göra det själv kanske du kan etablera en säkrare koppling till den Carl J. Dahlman som jag senare fångar upp i Worcester. Det är på inget vis garanterat att detta är Charles son, bara en stark möjlighet.
 
Denne Carl J. är gift med Ida född ca 1874, en svensk emigrant. De har barnen Anna O. 28, John A. 23, Edward G. 17, och Carl I. 13, alla uppgifter från census 1930 där Ida står som änka. Bostaden ligger på adressen 3 Bourne St. Enligt många adressböcker tillgängliga via Ancestry avlider denne Carl J. mellan 1918 och 1922. Ida lever 1934 på adressen 3 Bourne St. men inte 1944 då dotter Anna O. har tagit över bostaden.
 
Kanske klarar du att etablera en koppling mellan denna familjen och dina Dahlgren. Det är väl goda möjligheter för att du kan finna en eller flera dödsattester på Dahlgren i Bristol County. Hittar du inget den vägen bör du koncentrera dig om lokala källor i Attleborough. När familjen levde så pass länge där måste de satt spår efter sig.
 
Kanske finner du något matnyttigt här. (http://www.rootsweb.com/~mabristo/mabristo.htm)
 
Mvh,
Jan