NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 januari, 2008
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2008-01-03, 21:49
Hej Sara! Jag sökte på Emigranten och Emibas och det bekräftar ju dina uppgifter, men det fnns i alla fall några från den delen av Skåne samma dag (en familj från Osby och spridda personer från andra orter). Hon kan ju ha rest på en betald biljett från t.ex. en släkting. Men har väl kanske haft något ressällskap? Rimligt kanske? Ulf Beijbom berättade nyligen på ett föredrag jag var på att han sett flera fall av ensamåkande barn i källorna, som har förbetalda biljetter från släkt i USA.
 
Men du bör ju då definitivt ta reda på vad som står i faderns bouppteckning om hans barn - det är lönt varje gång man söker en emigrant man inte hittar efter emigrationen - I bästa fall står det något du har nytta av!
I värsta fall som jag ser det står det på känd adress i Amerika utan att adressen framgår, i näst värsta fall på okänd adress i Amerika och i tredje värsta fall står inget alls (de kanske inte alls nämns vilket hänt mig - en Amerikaemigrant, en Danmarksemigrant och en ur Skåneperspektiv Stockholmsemigrant nämns inte i bouppteckningen, men det fanns knappt något att ärva). Det kostar relativt sett så lite, och har man letat länge så bör man definitvt beställa den om man inte har den redan.  
 
Från Emigrantforum: Jag har fått uppgifter om att 11-åriga Bengta Linden anländer med S/S Germanic, från Liverpool till New York, den 29 mars, 1889. Vart Bengta sen tar vägen är fortfarande ett mysterium.
Kommentar av Sara Dyrinder 29 dec 2007 kl 21:52
 
Det uppslaget antar jag du fått från Castle Garden?
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 03 januari, 2008)