NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-22
Skrivet av: Eva Persson skrivet 2007-01-22, 21:55
Mats
I bouppteckningen efter systrarnas far 1907 står Helga Gustafva som gift med Oskar Andersson, (står inget yrke), och Hilda Christina är gift med snickaren Erik Soderberg. Det står att de vistas i Nordamerika. Hilda är född 1863-09-26 och när hon utvandrade 1889-11-22 från Nässjö reste hon ensam. Och hon står ju som ensam även vid överresan 1900-10-24.  
 
Så när fadern dog var de i alla fall gifta, men jag vet inte när de gifte sig. Modern dog året före men efter henne hittade jag ingen bouppteckning annars hade det varit bra att se om det var samma uppgift där.  
 
Namnet Wilson har jag inte stött på men jag har förstått att många hade lånat till överresan och får arbeta för att återbetala det när de kommit över. Eller kanske de inte lyckats få något eget och bor inneboende.  
 
Yngsta systern var också gift med en snickare men de åkte inte över förrän 1909 då de hade tre barn. Där har jag fått kontakt med efterlevande.  
 
Om du lyckas hitta mer om Hilda är jag jätteglad. Jag förstår att det kan vara svårt att få fram info i början på 1900talet.  
 
Tack på förhand, och hälsn
Eva