NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-15
Skrivet av: Pernilla Högberg Liljeholm skrivet 2004-11-13, 13:27
Emigrerade Pysander finns det två stycken på cd-skivan Emigranten. Båda från Högbo, Karl Pysander, 23 år som emigrerar 19230428 till Marathon, Iowa Han har jag hittat på Ellis Island, och A. Emil Pysander, 23 år, som emigrerar 19280330 till Chicago.  
Finns inte med på Ellis Island! Till saken hör att de bytte efternamn när de kom till USA eftersom Pysander lät tokigt, så blev det SANDERS!Eftersom de var min farfars bröder så har jag beställt bouppteckningen efter deras föräldrar,och det har jag gjort och fått hem, men där fanns inga adresser. (TYVÄRR)  
 
vet inte hur jag ska gå vidare nu! Emil var gift med en Margit och de fick en son, Fred f.19??  
Hur kommer jag i kontakt med efterlevande ?? Bör finnas nån/några i Usa !! Carl förblev ogift och barnlös.  
Till saken hör att dessa män hade en sedan tidigare emigrerad släkting/ar en farbror Arthur  
(namnet ej 100%), och namnet Carin?? Han heter inte Pysander tror jag.Eftersom det bara finns 2 Pysander med på CD:n.  
Men däremot så kan det kanske vara en av bröderna (Carl Axel)född 1874 eller(Johan Axel)f.1876 i Ludvika. Född med eftenamn Pysander men de blir faderlösa 1879,när Jan Erik Pysander avlider. Men sedan gifter deras mor Johanna Persdotter f.1844 i Ludvika om sig med en Per Joh. Persson f.1851 i Grangärde. Så möjligen kan de ha bytt efternamn till Persson, det kan vara långsökt....*Éller??*  
Dessa 2 män med namnet Pysander finns inte sedan med i Sveriges befolkningen 1900!  
 
Så här har jag en tråd till med Ev. ättlingar om man nu kan komma i kontakt med dessa....