NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-05
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2004-02-18, 10:35
Anne-Lee,
 
Familjen Malm har jag funnit, och du kommer mycket långt bara med resurserna på internet. Minnesota har bland de bäst tillgängliga källorna av alla USAs stater, och jag har funnit så många referenser att jag inte har möjlighet att reda ut dem alla just nu pga andra projekt jag jobbar med.
 
Men jag tror att du kanske till och med tycker det kunde vara kul att lägga pusslet själv, så jag tar och sänder över en bunt censusfiler 1900-1910-1920-1930, samt listar upp en del linkar där du får många uppgifter. Hoppas inte postlådan din storknar  
 
Familjen hamnar i Alfsborg township i Sibley county. Närmaste stad Winthrop. Detta är i södra Minnesota, ett stenkast från Renville där jag har en del av mina emigranter och levande släkt. Jag känner området en del, och besöker det regelbundet. Kan vara bra att veta om du senare kör fast, eller vill ha hjälp med någon speciell uppgift som bara kan nås på plats.
 
En viktig sak du kan se på är att jag tror att Lars har en bror Anders (Andrew) Malm, f. 25/10 1840, stämmer inte det? Det ser ut som om han är den förste som etablerar sig i området och leder de andra dit. I den nationella databasen för fastighetsdata, så köper denne Andrew land i Sibley redan 1/10 1873. Om du ser att detta mitt antagande är riktigt så har du t.o.m ett vackert sirligt handskrivet land-dokument som du kan lasta ned.
 
Om du söker i Minnesotas dödsregister MNHS på namnet Malm med avgränsning Sibley, så tror jag av de nio namn du får upp är flertalet  om inte alla relaterade till familjen. Du finner Lars, och sönerna Carl Oscar och Otto William som föddes i MN 1883, året efter emigrationen. Också barnbarnet Eugene Luther Malm som dog 1921 bara 14 år gammal. Med hjälp av andra uppgifter ur census, och ur den guldgruva som det lokala begravningsregistret som frivilliga sammanställt, kan du säkert kryssa fler data och finna ännu fler namn i MNHS register, i andra counties. Alla stannade säkert inte i Sibley.
 
Huvudsidan för genealogiska resurser i Sibley finner du här. Det lokala begravningsregistret är en absolut juvel i sammanhanget, där finner du 24 personer med namnet Malm, jag gissar att de flesta om inte alla är relaterade till familjen.
 
Du vet säkert att kopior av dödsattesterna du finner i MNHS register är lätta att kreditkortsbeställa direkt på nätet. De senaste dödsfallen du kan finna kan ge direkta ledtrådar till levande familj. Men en fundering över namn och geografi i dagens telefonkatalog kan kanske också ge dig direkta uppslag, jag har inte provat längre än att det finns över 100 Malm i hela delstaten, merparten gissar jag icke tillhör denna familj du letar efter. Men det går ju att använda en karta.
 
Du får väl börja systematisera uppgifterna, och komma tillbaka med frågor om census. Jag är helt säker på att jag inte letat fram alla förekomsterna av familjen, till det är de alltför många.
 
Lycka till vidare!