NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-01
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2004-01-30, 16:34
Anders,
 
Det står klart att den Gustaf F. Hellstrom jag fann i Lynn är ett blindspår. Samtidigt är det klart att din Gustav anger resmålet Lynn, vad är kopplingen där? Denne friend Karl Jansson på adressen 29 Commercial Street, West Lynn, vem är han?
 
Jag ser vidare på manifestet på Ellis Island att en annan ung man från Husby anger samme vän och destination. Slaktaren Josef Ludvig Dalström 20. De båda känner antagligen varandra och reser samman. Joseph Dalstrom återfinns 1920 i Somerville Middlesex, MA, med familj.
 
Det är givetvis inte ovanligt att man använder en gemensam vän som inträdesbiljett, och sedan reser vidare. Census 1920 är nästan 10 år efter ankomsten, och mycket kan ha skett sedan dess. Teoretiskt kan Gustav finnas var som helst i USA, Canada eller andra land 1920. Om han ens lever, eller har han kanske återvänt till Sverige? Det avgörande är väl oftast om han stiftat familj nog så omedelbart, då är chansen störst att han är kvar i Massachussetts.
 
Problemet är bara att jag finner ingen annan lämplig kandidat. Liksom Leif såg jag också han i Minnesota, men avskrev honom. Han finns också på Ellis Island, invandrar i mars från Falun, och heter Gustaf T. Hellstrom.
 
Så vart ditt sökande går vidare från här vet jag inte riktigt ...