NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-01
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2004-01-29, 15:13
Anders Nordström!
 
Så var det dig då ... du var inte bortglömd, bara nästan  
 
Jag tror detta måate vara din Gustav, bosatt i Lynn City, Essex county, MA 1920 (Källa: ED 147, s. 11A). Adressen är modiga 15 Fearless Avenue:
Augustaf F. Hellstrom 28, Pattern maker, Machine Pattern Co (sista orden otydliga). Han har hunnit att gifta sig med Florence G. 23, född i MA av amerikanska föräldrar. En liten son, Franklin G., 2 år 7 mån. (Census 1920 avser förhållanden per 1 januari)
 
En sak stämmer inte så bra, i census uppges att han immigrerade 1902, och fick medborgarskap 1911 (eller 1912, otydligt). Det som du nu behöver göra är att kolla de svenska arkiven igen, och CD-emigranten/Ellis Island, för att komma till klarhet i om han som 11-åring följde en äldre familjemedlem till USA en första gång. Jag tror knappast att han reste ensam. Om du inte får detta att stämma på något sätt kan nog inte detta vara rätt Gustav, trots kopplingen till Lynn City. Är du säker på att det är din Gustav som reser 1910? Har du verifierat det i svenska församlingsböcker? Namnet är ju inte helt ovanligt.
 
Denne Gustaf jag funnit återfinns också i området 1930, men nu i Swampscott town, Essex, MA (ED 277, s. 2B)Adress 51 Essex street.
 
Lite oroande kallar han sig också här Gustaf F. Hellstrom 39, Pattern maker, General Electric. Initialen E har alltså blivit F. ?? Detta gör mig än mer bekymrad för om detta är rätt? Hustru Florence G., paret har varit gifta ca 14 år. Sonen kallas här Gustaf F. 12, så förnamnen har i census kastats om, han är antagligen döpt Gustaf Franklin.
 
Jag såg efter honom i SSDI, men där finns han inte. Undrar faktiskt om det inte kan vara han som står uppförd i telefonkatalogen:
 
G F Hellstrom
4 Ledgewood Way
Peabody, MA 01960-1354
(978)536-2802
 
Han bör ju då vara närmare 87 år, men det är ju inte omöjligt. Du har ju alltid möjligheten att skriva ett brev och fråga.
 
Du får alltså ta dig en ordentlig funderare, och undersöka detta noga. Inget vore dummare än att följa fel familj i USA.