NULL Skriv ut sidan - PLF:s databas (efterlysningar)

Anbytarforum

Titel: PLF:s databas (efterlysningar)
Skrivet av: Eva Rönn skrivet 2007-02-26, 01:46
Larsson, sjöman eller fiskare, troligast född i Sverige. mycket möjligt i Tjust.
Bodde i Hamburg med hustru och två barn. Hustrun, barnens mor kom från Polen.
Han arbetade på fiskebåt (kanske svensk) som gick ut från Hamburg, fiskade på Nordsjön.
Yngsta barnet, en dotter, Erna Vilhelmina Larsson, född i Hamburg 1896
kom til Sverige efter att hennes mor och ett par år senare hennes far, då nyligen omgift dött (drunknat).
Jag tror att hon först vid ankomsten bodde hos släkting (trol farbror) innan hon sökte arbete och annat boende.
Hennes ett par år äldre bror (också Larsson gissar jag) som ska ha kommit samtidigt till Sverige bodde troligen någon annanstans redan från början men står väl också någonstans som, kom från Tyskland,han försvann ganska snart till okänd ort. Kanske utomlands.
 
I inflyttningslängd Gladhammar står att 30 nov 1917 flyttade Erna in till Gunnebo, Gladhammar. Kom från Tyskland.
 
Hennes far kan ha varit född någon gång runt 1870 elller så och hette får man anta Larsson. Förnamn okänt
Han bör finnas i födelsebok och husförhör. Frågan är ju var och vad hette han. Hans far kan ju hetat Lars eller Larsson.
Troligen hade han en bror, kanske bosatt någostans i Gladhammartrakten, han hette då också Larsson gissar jag
 
Jag hopps det finns någon väg att hitta uppgift om Ernas far  
Var han kanske sjöman eller fiskare från Tjust ?
Hur många Larsson kan det finnas som kan vara möjliga ? Som försvinner ur böckerna. För att de t ex fick familj i Hamburg.
Finns något register över sjömän och fiskare den tiden ?
 
Finns någon som kan hjälpa mig med hur jag ska gå till väga eller som har någon uppgift som kan leda vidare ?
 
Vet att Erna tyckte mycket om sin far och det vore väldigt roligt om det kan finnas möjlighet att hitta honom.
 
Eva